14. marts 2025

SoMe-aktivister ligger tættere på vælgerne end partiernes medlemmer

Aktivisme

Sociale medier tiltrækker en bredere og mere mangfoldig gruppe af politisk engagerede borgere end de traditionelle partimedlemmer. Det viser en ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Smartphone med ikoner fra sociale medier.
Foto: Panos Sakalakis, Unsplash

Nye former for politisk engagement og tilknytning til partier er opstået med sociale medier. En ny undersøgelse, der bygger på data fra en dansk vælgerundersøgelse fra 2017, giver et unikt indblik i, hvem der følger politiske partier og kandidater på sociale medier.

”Vi har identificeret en særlig gruppe af følgere, som vi kalder "Social Media Partisans". Det er borgere, som kun følger ét parti online men ikke er formelle partimedlemmer”, forklarer Karina Kosiara-Pedersen, lektor ved Institut for Statskundskab.

Sammen med forskerkollegaer fra Université libre de Bruxelles og University of Houston står hun bag den nye undersøgelse, som er publiceret i tidsskriftet West European Politics.

Mindre aktive i den virkelige verden

Den typiske Social Media Partisan (SMP) er, sammenlignet med partimedlemmer, oftere en yngre kvinde med kortere uddannelsesniveau.

”Sociale medier kan hjælpe partier med at nå ud til grupper, der traditionelt har været underrepræsenterede i deres medlemsorganisationer,” vurderer Karina Kosiara-Pedersen og uddyber:

”Faktisk ligner SMP'erne demografisk set partiernes vælgere mere end partiernes traditionelle medlemmer. Det betyder, at de udligner nogle af ulighederne ved medlemskab som en institutionaliseret form for deltagelse,” siger hun.

SMP’erne er mere villige end almindelige vælgere til at dele partibudskaber online. Til gengæld er de ikke lige så aktive som traditionelle partimedlemmer, når det kommer til offline aktiviteter som kampagner og møder.

”Det indikerer, at SMP’erne kan fungere som digitale ambassadører for partierne – men ikke nødvendigvis som aktive deltagere i partiets daglige arbejde”, udleder Karina Kosiara-Pedersen.

Kan påvirke fremtidens partipolitik

Ifølge forskerne giver undersøgelsen værdifuld indsigt i, hvordan politiske partier kan udnytte sociale medier til at styrke deres forbindelse til vælgerne.

”Der er et stort potentiale i sociale medier som en platform for politisk engagement og tilknytning til de enkelte partier. Ved at udnytte de digitale platforme kan politiske partier nå ud til nye vælgergrupper,” siger Karina Kosiara-Pedersen og fortsætter:

”Ved at forstå, hvem deres følgere på de sociale medier er, kan partierne bedre tilpasse deres strategier for at engagere og repræsentere en bredere del af befolkningen. Med andre ord kan partierne styrke deres demokratiske repræsentation ved at udnytte engagementet på sociale medier,” konkluderer Karina Kosiara-Pedersen.

Studiet, der hedder ”Social media partisans vs. party members: political affiliation in a digital age”, kan læses her.

Kontakt

Karina Kosiara-Pedersen
Lektor, Institut for Statskundskab
Mail: kp@ifs.ku.dk
Tlf.: 51 70 58 43

Simon Knokgaard Halskov
Presse- og kommunikationsrådgiver
Mail: sih@samf.ku.dk 
Tlf.: 93 56 53 29

Emner

Læs også