7. februar 2022

Danmark kunne være hele verdens embedsmandsskole

Kommentar af professor MSO Asmus Leth Olsen Asmus Leth Olsen (Institut for Statskundskab) i Berlingske Opinion den 7. februar 2022.

Tirsdag lagde vi de sidste coronarestriktioner bag os, og med lidt held er pandemien et overstået kapitel i lille Danmark.
Samtidig sejler resten af Europa rundt i gadekampe og debatter om vaccinepligt, USA er dysfunktionel på andet år, og Asien prøver at teste, om man kan pakke en hel verdensdel ind i bobleplast for at undgå smitte.

Den danske regering og diverse myndigheder har begået mindst 117 fejl i løbet af den snart to år lange pandemi. For lange nedlukninger af uddannelser på alle niveauer, for sent og for lidt indkøb af vacciner og for mange mink og borgeres liv, der er ødelagt uden hjemmel.

Det ændrer bare ikke ved, at vi med lethed er i den øverste percentil blandt alle lande i verden, når det gælder coronahåndtering. Det bør måske ikke mindst minde os om, at svære og komplekse problemer sjældent løses på en særlig skøn, optimal eller tilfredsstillende måde, selvom man klarer lektierne bedst af alle i klassen.

Vi befinder os samme lune sted på en række andre områder som offentlig digitalisering, brug af data, fravær af korruption og borgernes høje tillid til det offentlige.

På den baggrund skulle man forvente, at vi var hele verdens embedsmandsskole - at folk valfartede til Danmark for at suge til sig af vores succes og få et uddannelsespapir på det. Men det er ikke tilfældet. I stedet for at tage til Danmark tager mennesker fra hele verden med ambitioner om offentlig ledelse til USA.

Koreanerne i Newark, New Jersey

For nogle år siden var jeg på en måneds forskningsophold ved forvaltningsafdelingen på Rutgers University. Det er et fint og godt universitet, men jo ikke helt Harvard eller Stanford.

Som mange andre amerikanske universiteter har Rutgers stor succes med at tiltrække studerende fra hele verden. Det gælder særligt sydkoreanske studerede med interesse for den offentlige sektor. De er så mange og så glade for Rutgers, at koreanske alumner har sponseret et af mødelokalerne på campus.

I Sydkorea skal man helst have en kandidat eller ph.d.-grad fra USA, hvis man vil blive til noget i hjemlandet. USA er kendt for mange ting, men en velfungerende offentlig sektor er ikke en af dem.

Rutgers University ligger for eksempel i den meget slidte og kriminalitetsprægede by Newark, der er hovedbyen i den forgældede og smådysfunktionelle delstat New Jersey. På mange måder ikke et ideelt sted at studere den offentlige sektor - med mindre det er til skræk og advarsel.

Det er ikke, fordi de danske universiteter ikke vil eller kan. Jeg har jo selv en aktie i en af disse butikker, men forsknings- og uddannelsesmiljøerne i statskundskab, økonomi og jura ved Københavns og Aarhus Universiteter, som i dag producerer hovedparten af det danske embedsværk, er rangeret ganske højt på diverse universitetsranglister. Fagligheden fejler ikke noget.

Vil politikerne lege med?

Det er bredt accepteret, at Danmark har en førerposition inden for medicoindustrien og den grønne omstilling. Selvom vi som land let bliver smigret, når New York Times skriver noget pænt om vores offentlige sektor, blæser de politiske vinde p.t. ikke i ryggen på uddannelsesfabrikken »Bureaukratskolen Danmark«, som jeg slår til lyd for her. Måske skal jeg arbejde lidt med marketingdelen af projektet.

Jeg forstår godt den politisk dimension i det her. Et bredt flertal i Folketinget vil have danske uddannelser til danskere som et værn mod, at EU-borgere har fundet vej til vores generøse SU og gratis uddannelser af høj kvalitet.

Det er svært at retfærdiggøre, at en kassedame skal betale tonsvis af skatter og afgifter, så vi kan betale gratis uddannelse, SU og SU-lån - vi aldrig kan kræve tilbagebetalt - til en portugiser, der sidder hjemme i Lissabon, før blækket på det danske eksamensbevis er tørt.

Selvom diverse analyser viser, at det alligevel er en god forretning, hvis nogle af de internationale studerende bliver, sidder man alligevel tilbage med fornemmelse af, at de penge nok kunne være brugt bedre på noget andet.

Hvis Danmark skal blive hele verdens embedsmandsskole, kræver det derfor, at vi finder en model, der også er en god forretning for det bredere samfund. Vi skal have de tilrejsende til at betale ved kasse 1.

At Danmark sprinter ud af coronamørket blandt de første ville være en god anledning til åbne dørene for verden til »Bureaukratskolen Danmark«.