3. januar 2022

Min største klimafrygt for 2022 er, at vi taber vores reduktionsmål af syne

Det allervigtigste Danmark kan gøre for klimaet er, at vi når de mål, vi har forpligtet os til internationalt. For sådan kan vi bedre overtale andre lande til at gøre det samme. Det er den eneste vej, der findes. Danmark er et mikroskopisk land, og vi kan ikke redde klimaet alene.

Det er virkelig vigtigt, at vi når vores mål smart og billigt. Hvis den grønne omstilling bliver for dyr, er det ikke bare et dumt selvmål, men kan gøre at vi slet ikke når vores mål.

Min største klimafrygt for 2022 er, at vi taber vores reduktionsmål af syne.

Det er en meget lille del af den offentlige opmærksomhed, der går til at se på, hvad vores overordnede nationale klimamål er, og hvordan vi når dem bedst.

Vi hører stort set intet til, hvad der sker i EU, selv om det faktisk virkelig betyder noget for vores CO2-emissioner.

I stedet har vi røgbombende landspolitikere, der gerne vil se ud, som om de gør mere. Lokalpolitikere, som også gerne vil føle, de gør noget.

Snak om madvaner, plastikposer, cykler, nattog. Klimaet spændt for en politisk dagsorden om global omfordeling. Firmaer, konsulenter og andre, som lever af at sælge ’klimaløsninger’.

Der er masser af snak om lækage, livscyklus og det globale klimaaftryk af vores forbrug. Landbruget og alternativisterne har på forunderlig vis fundet hinanden i at nedtone vigtigheden af vores internationale aftaler, for i stedet at tage den underliggende præmis at vi skal tage ansvar for emissioner også alle andre steder end i Danmark.

Som om Danmark skulle redde klimaet alene. Det fjerner fokus og dyrebare kræfter fra det vigtige: at Danmark når sine nationale klimamål, således som vi har forpligtet os til.

Mit fromme ønske for 2022 er, at vi kan blive lidt bedre til at holde fokus på det vigtige.