14. april 2020

Dekanens dagbog #17

COVID-19

Så er vi tilbage igen. Københavns Universitets bygninger er fortsat lukkede og vi underviser og forsker hjemmefra. Vi havde skitsen til, hvordan vi gradvis og delvist kunne åbne CSS efter påske, men den er nu lagt i skuffen.

Mikkel Vedby Rasmussen ved sin hjemmearbejdspladsDet kan være, at vi får brug for den efter 10. maj; det kan være, at vi først får brug for den efter sommerferien. Det er fortsat vores opgave at følge regeringens plan for, hvordan Danmark kommer bedst igennem coronakrisen. Den opgave vil vi løse så godt vi nu kan, og vi tager opgaverne i den rækkefølge, som de kommer.

De ting, som var svære før påske, bliver ikke mindre svære af, at vi nu skal være hjemme til maj og måske længere. Jeg tror mange har haft det med påsken som maratonløberen, der holder blikket stift rettet mod målet for ikke at tænke over, hvor ondt det gør i benene. Nu er målstregen blevet flyttet 42 km yderligere ud – og det kræver sin løber at tage en runde til. At de mindre børn langsomt starter i institution og skole, kan gøre det nemmere for nogle, men rejser til gengæld en masse andre bekymringer. For dem, der oplever ensomhed og mistrives mentalt, kan den langsomme åbning i virkeligheden skabe mere frustration, fordi man er tæt på målet men alligevel slet ikke i nærheden af det.

Man kan holde benene i gang ved, at der nogle, som hepper på en, og derfor er det stadig vigtigt, at vi alle husker dem, som har brug for en ekstra besked på Facebook, en telefonopringning eller en Skype-kaffe-aftale.

Men er også behov for nogle ”cheerleaders”, der kan sørge for, at der bliver heppet på de sidste strækninger. På SAMF i værksatte vi før påske en trivselsplan. Vi tror ikke på, at de her problemer kan løses med et trylleslag, men vi tror heller ikke på blot at lade stå til. Trivselsindsatserne skal give redskaber og anledninger til, at studerende kan hjælpe hinanden og sig selv.

Vi vil klæde de studerende på til at være sammen digitalt gennem tekstguides til, hvordan studerende kan gøre brug af online værktøjer, f.eks. til gruppearbejde, til at ses med læsegruppen og til at være sammen på holdet digitalt. Disse tekstguides kan også indeholde tips til at håndtere studielivet på distancen, planlægning og studievaner.

Studerende kan tilmelde sig en gruppevejledning på Skype under et tema. Der 6-7 pladser i en gruppevejledning, så alle kan komme på banen. Gruppevejledningen har tema. F.eks. ”bachelorskrivning under Corona”, ”brainstorm på alternative måder at studere på”, ”værktøjer til pensumlæsning”, ”udnyt tiden til at planlægge din uddannelse”.

SAMF skaber i samarbejde med de studerende mere kommunikation på de sociale platforme Instagram og Facebook. Der kommunikeres råd fra medstuderende og undervisere, gode råd fra de pædagogiske konsulenter eller Studenterrådgivningen, der anmeldes forskellige studieapps og lignende.

Vi igangsætter online miniwebinarer/vejlednings-arrangementer, f.eks. om studiemotivation, fællesskaber, studiegrupper m.m.

Samtidig har Christian Gaden Jensen og Center for Psykisk Sundhedsfremme åbnet mulighed for at studerende på SAMF kan tage online kurset åben og rolig. Du tager kurset på din computer, telefon eller tablet, og hvornår på dagen det passer for dig. Kurset rummer 25 sessioner af en halv time. Du bliver guidet gennem hver session med små videoer, meditationer og andre værktøjer. Du kan bruge nogle få elementer af kurset – eller du kan tage hele kurset. Kurset fokuserer på at sænke stress og styrke sundhed og livsglæde. Det er altså ikke en form for terapi. Der er allerede over 20 studerende på SAMF, som har tilmeldt sig henover påsken.

Disse initiativer skal selvfølgelig løbende udvikles efter, hvordan de virker, og hvad behovet er. Studievejlederne har derfor sat en lille survey i gang, hvor de bl.a. spørger de studerende på SAMF om:

• Hvilke udfordringer oplever du ved den nuværende situation?
  • Har du nogen ideer til, hvad der kan forbedre din nuværende studiesituation?
  • Studievejledningerne arbejder lige nu på at udvikle online workshops for 5-40 studerende af gangen, hvis formål er at hjælpe studerende med deres hjemmestudie. Har du nogen ideer til temaer?

Ind til videre har 130 studerende besvaret spørgsmålene, og jeg vil gerne opfordre til at endnu flere tager sig tid til at svare, så vi kan udvikle vores trivselsindsatser.

Jeg er virkelig glad og taknemlig for den store indsats som studievejlederne og Christian og hans kollegaer yder for at få de her trivselsindsatser op at køre. Det viser, hvordan tæt kontakt til de studerendes praksis og et forskningsbaseret kursusforløb kan gøre en forskel - også på et område, hvor det er meget nemmere at formulere en politik end rent faktisk at gøre en forskel.