1. december 2021

Små børns nysgerrighed skal hjælpe os med at forstå, hvordan vi lærer

Bevilling

Med en bevilling på 6.200.000 kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond skal Katarina Begus, forsker i kognitiv neurovidenskab fra Institut for Psykologi lede et projekt om, hvordan små børn bruger deres nysgerrighed til at lære. Projektet skal gøre os klogere på, hvordan nysgerrighed udvikler sig og hjælper os i vores læring.

Infant learning
Foto: Katarina Begus

Nysgerrighed har længe været betragtet som en afgørende, men også uhåndgribelig faktor bag indlæring. På trods af, at det påvirker vores liv og velbefindende, er der ikke meget konsensus om, hvordan man kan definere, måle eller fremme nysgerrighed – eller hvordan det bidrager til læring.

Med en ny Sapere Aude-bevilling på 6,2 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond skal forskningsleder Katarina Begus fra Institut for Psykologi undersøge nysgerrighed hos små børn. Formålet er at give indsigt i nysgerrighedens mekanismer, og hvordan de driver læring.

Tidligere studier har vist at små børn er nysgerrige og aktive ’lærere’, men hvad der motiverer deres nysgerrige adfærd, ved man endnu ikke.

"Hvordan udvikler nysgerrighed sig? Og hvilke faktorer kan være med til at præge udviklingen i vores nysgerrighed? Det er nogle af de spørgsmål, vi stiller i undersøgelsen," forklarer Katarina Begus.

Projektet skal undersøge små børn i løbet af deres andet leveår. Det er nemlig den periode, hvor den mest informationssøgende adfærd opstår. Forskerne vil kombinere eksperimenter, der ved hjælp af neurale målinger undersøger de mekanismer, der understøtter læring, med undersøgelser af små børns sociale interaktioner over tid. Det sker for at give indsigt i, hvordan individer ender med at udvikle forskellige tilgange til informationssøgning, og hvordan man bedst fremmer små børns nysgerrighed.

"Med resultaterne af dette projekt håber vi at kunne give undervisere og forældre viden om, hvordan man kan skabe understøttende læringsmiljøer. Vores resultater kan også være relevante for forældre, der lider af angst eller depression, og hvis små børn derfor kan blive udsat for atypiske sociale input, og for forældre til børn med udviklingsforstyrrelser, som afviger fra typiske informationssøgningsstrategier," siger Katarina Begus.

Gæste-postdoc Katarina Begus
Center for Småbørns Kognition