23. juni 2022

Kan du se Tour’en med god klimasamvittighed?

Klima

Store sportsbegivenheder som Tour de France beskyldes jævnligt for at være både dyre og klimaskadelige. Men hvor slemt er egentlig klimaaftrykket fra store enkeltbegivenheder? Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau er ikke i tvivl.

Foto: Malouette - Flickr
"Hele idéen om at lave klimapolitik ved at diskutere enkeltbegivenheder som Tour de France er ret useriøs. Klimapolitik, der virker, laves et helt andet sted", lyder det fra professor Mogens Fosgerau. Foto: Malouette - Flickr

De fleste er enige om, at cyklen er et klimavenligt transportmiddel. Men hvad så med verdens største cykelløb – Tour de France – er det en klimavenlig begivenhed?

Flere af de danske kommuner, som Tour’en ekstraordinært løber igennem i år, bruger cykelløbet til at promovere deres grønne profil. Københavns Kommune, som lægger gader til Tour de France-starten i år, skriver bl.a. i deres pressemateriale:

”Bienvenue til Grand Départ og den gule folkefest i verdens bedste cykelby, København! Vi er en grøn og bæredygtig cykelby med cykelbroer, cykelstier og cykellegepladser, som københavnere i alle aldre bruger. For cyklen er en del af vores DNA.”

Men hvad med den CO2-belastning det giver, når tour-teltpælene rykkes op i Frankrig og flyves til Danmark – for senere at flyve hjem til Frankrig igen? Burde de danske Tour-byer ikke tage det regnestykke med i overvejelserne?

”Det er noget pjat”

Ikke hvis man spørger professor Mogens Fosgerau, der er transportøkonom ved Økonomisk Institut. Ifølge ham ville sådan en beregning være spild af gode ressourcer.

”Hele idéen om at lave klimapolitik ved at diskutere enkeltbegivenheder som Tour de France er ret useriøs. Klimapolitik, der virker, laves et helt andet sted, f.eks. via skat på benzin. Det er lidt deprimerende, at den slags diskussioner fylder så meget,” siger han og uddyber:

”Med hensyn til Tour de France, snakker vi om et par dage i en afgrænset del af landet. Så det er noget i stil med en halv promille af vores årlige emissioner, der på nogen måde er bare en lille smule i nærheden af at være i spil. Den potentielle påvirkning er dermed virkelig i småtingsafdelingen,” vurderer han.

Cykling er sundt – men ubetydeligt for klimaet

Har Københavns Kommune så fat i den lange ende, når de bruger Tour’en til at promovere sig som grøn cykelby? Også her er Mogens Fosgerau skeptisk.

“Cyklisme er godt af mange årsager. Det er utroligt sundt at cykle, det larmer og forurener ikke, og infrastrukturen er ret billig. Men mere eller mindre cykling har ret lille klimamæssig betydning. Det er i den grad i småtingsafdelingen,” siger han.

Mogens Fosgerau

Konklusionen fra økonomiprofessoren er altså: Se Tour de France og tag cyklen for din egen skyld – ikke for klimaets.

Tour’ens klimaaftryk

• Ifølge arrangørerne af Tour de France blev der pga. cykelløbet udledt 216.388 ton CO2 sidste år. Det vides imidlertid ikke, om arrangørernes beregning tager højde for, hvad folk ville have lavet, hvis de ikke var til cykelløb.

• Skulle udledningen være tilsvarende i år, vil løbets tre etaper (ud af i alt 21) i Danmark stå for en udledning på ca. 30.913 ton CO2. Betydningen af Tour-karavanens – og ikke mindst de mange tilskueres – transport til Danmark er dog ukendt.

• En rapport fra april 2021 slår fast, at Danmarks forbrugsbaserede klimaaftryk er på 61 mio. ton CO2 årligt. Med andre ord vil udledningen fra Tour’ens danske etaper svare til ca. en halv promille af Danmarks samlede CO2-udledninger i år – hvis arrangørernes beregning er korrekt, og udledningen er den samme som ved sidste års Tour de France

Mogens Fosgerau
Professor, Økonomisk Institut