Spædbørns udvikling af selvbevidsthed udforskes med stor bevilling
Et nyt forskningsprojekt skal undersøge, hvordan spædbørns hjerner udvikler selvbevidsthed. Projektet, som Carlsbergfondet støtter med et tocifret millionbeløb, ledes af Victoria Southgate, professor ved Institut for Psykologi.
Forståelsen af menneskelig selvbevidsthed er et af de mest udfordrende spørgsmål om menneskets sind.
”Vi mennesker har en unik evne til at tænke over os selv. Det er en definerende egenskab ved menneskelig bevidsthed, som både kan føre til trivsel og lidelse,” siger Victoria Southgate, professor ved Institut for Psykologi.
I det nye projekt "Becoming me: how does the developing brain construct a self?" vil hun og forskerkollegaer udforske de tidlige udviklingsmæssige rødder til denne evne. Carlsbergfondet støtter forskningen med 22,4 mio. kr. i form af en Semper Ardens Advance-bevilling.
”Vi vil teste en ny teori om, hvordan spædbørns hurtigt udviklende hjerner kan skabe selvbevidsthed gennem de rige kommunikative interaktioner, de har med deres omsorgspersoner,” fortæller Victoria Southgate.
Kan få stor betydning for sundhed og psykologi
Ifølge teorien kan det at have andres opmærksomhed ændre spædbørns bevidsthed om deres indre tilstande og lægge grunden til en abstrakt selvfølelse.
Ved at studere udviklingen af selvbevidsthed, mens den opstår, håber forskerne at kunne kaste lys over de mekanismer, der er involveret i dens opbygning – og dermed vise, hvordan den kan opstå fra en minimal begyndelse.
”Dette projekt har potentiale til at revolutionere vores forståelse af selvbevidsthed ved at fortælle os, hvordan den udvikles, og det kan få vidtrækkende konsekvenser for både sundhed og psykologi,” siger Victoria Southgate og uddyber:
”Vi vil bruge længdestudier af danske spædbørn og studier i andre kulturer, hvor spædbørns oplevelser af social interaktion varierer.”
Projektet omfatter et internationalt samarbejde med forskere fra Japan og Vanuatu, hvilket vil give en unik mulighed for at undersøge, hvordan kulturelle forskelle i opdragelse bidrager til udviklingen af selvbevidsthed.
”Det tværkulturelle perspektiv er afgørende for at forstå, hvordan forskellige sociale miljøer kan påvirke spædbørns udvikling,” understreger Victoria Southgate.
I projektet vil hun og de andre forskere bruge moderne metoder fra det 21. århundrede til at løse dette ældgamle problem. Forskerne vil bruge EEG, fNIRS og MRI til blandt andet at måle spædbørns hjertefrekvensfølsomhed og dennes sammenhæng med udviklingen af selvbevidsthed.
Bevillingen dækker perioden fra 1. juli 2025 til 30. juni 2030.
Kontakt
Victoria Southgate
Professor
Institut for Psykologi
Mail: victoria.southgate@psy.ku.dk
Telefon: 35 33 43 40
Simon Knokgaard Halskov
Presse- og Kommunikationsrådgiver
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Mail: sih@samf.ku.dk
Telefon: 93 56 53 29