20. marts 2020

Dekanens dagbog #6

COVID-19

Så er der gået en uge. Hjemme hos mig har vi brugt mange af aftenerne på at gense Harry Potter filmene. Og det ramte mig virkelig, da jeg genså, hvordan Hermione får en tidsvender, så hun kan tage til klasser, som egentlig er placeret på samme tidsrum, ved simpelthen først at tage den ene for så at skrue tiden tilbage og tage den anden. Det ville godt nok have været nyttigt i løbet af denne uge. Men vi har ikke haft en tidsvender. Så tak til alle medarbejdere og studerende, som har fået det til at virke i real tid.

Forårsblomster

I slutningen af hver Harry Potter historie besejrer Harry ondskaben, men selvom han vinder et slag, så er 'I-ved-hvem' stadig stærk nok til at fortsætte krigen. Sådan er det også for os. Vi har vundet en del sejre i denne uge. Den største sejr er, at vi er kommet hjem og bliver der. Det opfylder – på sin egen frustrerende måde – det samfundsmæssige mål med den fysiske lukning af universitetet. Dernæst har vi fået de fleste af vores 231 kurser online. Det er en sejr i sig selv, og tak for den indsats, som gjorde det muligt. Det er jeg imponeret over – ikke mindst fordi jeg ved betingelserne ikke har været lette. Men man skaber jo ikke et nyt undervisningsforløb med et trylleslag. Det kræver arbejde, og det kræver engagement fra de studerende.

I Harry Potter og Fønix Ordenen beslutter Harry og hans venner sig for at undervise sig selv i forsvar mod mørkets kræfter, fordi det nye curriculum dikteret af ministeret ikke giver dem det læringsudbytte, som de ønsker. Heldigvis er vores ministerium mere forstående end Ministeriet for Magi, men det er værd at spørge sig selv, om den måde man læser på ikke også skal forandre sig, når undervisningen går online. I forvejen kan universitetsundervisning godt være både ensomt og ensformigt, hvis man ikke finder nogle gode greb for at strukturere sin læring. Er du studerende er det derfor afgørende at reflektere over, hvordan du bedst deltager og bedst lærer under de nuværende omstændigheder. Thomas Markussen har givet nogle gode råd til hvordan man arbejder sammen uden at være sammen på vores tips and tricks side. (Siden bliver for øvrigt løbende udbygget, og du er meget velkommen til at melde dig med cases og forslag, både hvis du er underviser og studerende).

Man taler om fem skridt i online læring, og i denne uge har vi kun taget det første (selvom der er nogen, som bare er styrtet flere skridt frem). Det næste skridt i vores digitalisering er at se på studenterengagement i online undervisning og studenterlæring på det ikke-fysiske universitet. Vi vil indsamle gode eksempler. De pædagogiske konsulenter vil komme med cases og råd på hjemmesiden. De har for øvrigt gjort et fantastisk stykke arbejde for at understøtte lyndigitalisering. Tak for det.

På trods af alle professortitlerne, så er Hogwarts jo ikke en forskningsbaseret uddannelsesinstitution. Men det er SAMF, og jeg er rigtig glad for, at vi har haft mange gode ansøgninger fra alle, undskyld udtrykket, kollegierne, til vores midler til akutforskning i coronakrisen. Den første af to ansøgningsrunder er nu afsluttet. På basis af en vurdering fra et rådgivende udvalg, der består af SAMF-medlemmer fra arbejdsgruppen for public policy (ét fra hver af SAMF's fem institutter), har jeg besluttet at tildele midler til fire projekter:

• The consequences of social distancing policies on everyday routines, mental health, and family life: A weekly time-diary online survey. Med deltagere fra sociologi og psykologi
  • COVID-19 Snapshot MOnitoring in Denmark (COSMO Denmark). Med deltagere fra socologi, økonomi, psykologi, antropologi og SODAS
  • The Dynamics of Political Discourse and Attention during the COVID-19 outbreak. Med deltagere fra sociologi, statskundskab, antropologi og SODAS.
  • Hvad tænker, ved og mener danskerne om corona-epidemien? Med deltagere fra statskundskab

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg faldet i søvn til mere end en af Harry Potter filmene. De er ret lange, så der er mulighed for en lille lur, sådan halvvejs. Vi har alle været høje på forandring i den her uge, og jeg er ikke den eneste, som er træt. I næste uge kan det derfor godt være, at det hele bliver lidt sværere. Så lad os stille rimelige krav til hinanden og have rimelige forventninger. Lad os også huske, at vi ikke altid kommunikerer så klart og så venligt online som ansigt til ansigt. Så giv hinanden plads. Vi har trods alt kun været hjemme en uge og jeg har ikke set alle Harry Potter filmene endnu.

God weekend og pas godt på jer selv.