28. april 2023

Rusland lurer på havbundens motorveje

Forsyningssikkerhed

De europæiske samfund er bundet sammen af talrige forsyningskabler på bunden af havet. Skulle disse kabler blive saboteret, kan det få alvorlige konsekvenser for os. Tobias Liebetrau, der forsker i maritim infrastruktur, forklarer nærmere.

Forsyningskabel ved vandkanten.
Foto: Nicole Starosielski

Hvor bekymrende er det, at Rusland angiveligt kortlægger Europas maritime infrastruktur?

”Det er bestemt bekymrende. Vi har længe vidst, at russerne var interesserede i kritisk infrastruktur i Nordsøen og Østersøen, men vi bliver løbende klogere på, hvordan og i hvilken grad Rusland udspionerer vores maritime infrastruktur. Det er en del af en større russisk strategi for at forberede sig, hvis de skulle møde Vesten i en konflikt eller en krig.”

Hvor let ville det være at sabotere havets kritiske infrastruktur?

”Det ville helt sikkert være muligt for russerne at angribe forsyningskabler på havbunden – ligesom det var muligt for endnu ukendte gerningsmænd at ødelægge Nord Stream-gasledningerne. Et fremtidigt angreb kunne være målrettet energi- eller datakabler.”

Hvordan kan man undgå sådan et angreb?

”Det er vanskeligt at forhindre angreb, fordi det undersøiske område er enormt. Det er noget nær umuligt at overvåge overfladen, havbunden og vandet i mellem. Alle tre steder kan der ske angreb.”

Mange af kablerne løber gennem dansk territorium. Hvor godt er vi i Danmark rustet til at overvåge vores farvande – og er vi særligt udsatte som maritim nation?

”Danmarks placering gør, at vi skal tage truslen alvorligt. Vi kan ruste os bedre ved at øge patruljering og overvågning. Derudover kan vi styrke samarbejdet mellem de private virksomheder, der ejer og driver den maritime infrastruktur, og de statslige myndigheder. Endelig kan vi sikre, at der er gennemarbejdede og testede planer for, hvordan vi skal reagere i tilfælde af angreb.”

Hvordan kan et angreb mod vores maritime infrastruktur udføres?

”Det kan f.eks. gennemføres ved hjælp af ubemandede undervandsdroner, dykkere eller ubåde. Der er en række forskellige måder at udføre angreb på denne infrastruktur.”

Hvilke konsekvenser kan et succesfuldt angreb på vores infrastruktur få?

”Hvis det er et stort angreb, der ødelægger flere energikabler, kan det virkelig være katastrofalt for samfundene i hele Europa, fordi vi er så afhængige af energi. Vi er også meget afhængige af kommunikation, og stort set al vores digitale kommunikation strømmer gennem undersøiske datakabler. Så et storstilet angreb vil være ganske alvorligt for Europa. Når det er sagt, så er det vigtigt at huske på, at et massivt angreb med stor sandsynlighed vil blive opfattet som en krigshandling, hvilket er med til at mindske risikoen for, at det sker.”

Tobias Liebetrau
Forsker, Institut for Statskundskab og Center for Militære Studier