Digitale løsninger
SKAB ET SOCIALT RUM
Udfordringen i at skabe et socialt rum i online-kurser
Mange studerende har svært ved at holde sig motiverede i online undervisningen, blandt andet fordi relationerne er anderledes og ikke så forpligtende som undervisning i et fysisk rum. Det går ud over deres faglige udbytte. Vi ved også, at de studerende bruger deres læsegrupper mindre.
Derfor kræver det en ekstra indsats at få etableret et tillidsfuldt interaktivt socialt rum.
- Vær ekstra tydelig i præsentationen af, hvad du vil og hvad dine forventninger er
Rammesæt fra start undervisningen og tydeliggør, hvad der skal ske af selvstudie og gruppearbejde mellem undervisningsgangene. Forklar hvordan de studerende kan være gode deltagere i - og få fuldt udbytte af online undervisningen. Det skaber tryghed og bedre effektivitet at kende rammerne. - Skab mulighed for, at de studerende kan danne relationer på tværs.
Bed dem føje billeder til deres Absalon-profiler.
Hjælp dem med at danne arbejdsgrupper fra start og giv tid til, at de kan nå at præsentere sig og sludre lidt de første gange, de arbejder i disse grupper. Lav en aktivitet fra start i grupperne, hvor grupperne skal producere noget konkret, som er fagligt relevant, men hvor formålet er netværksdannelse. Det gør en stor forskel for de studerendes fremmøde og indsats at have en fast arbejdsgruppe, som måske endda er blevet opfordret
til at kontakte gruppemedlemmer, der ikke dukker op, og høre, om de er okay. - Gør noget for at skabe relationer til dine studerende.
Bed dine studerende have kameraet tændt til undervisningen. Snak med de studerende, der kommer tidligt ind i kursusrummet. Skaf dig viden om dine studerendes faglighed på forhånd eller tidligt i undervisningen med polls eller præsentationer, og henvis løbende til denne viden.
Inviter dem, der har ekstra spørgsmål, til at stille dem efter undervisning eller vær på anden måde tilgængelig.
Husk også, at et levende kropssprog og passioneret kommunikation stadig betyder noget for de studerendes opmærksomhed, selvom det kan være svært, når man kigger ind i et webcam.
FORELÆSNINGER FOR 100+
Udfordringen ved online-forelæsninger for 100+
Forelæsning er i udgangspunktet en passiverende undervisningsform, som stiller store krav til de studerendes opmærksomhed og evne til aktivt at tilegne sig den viden, der bliver formidlet. Hvis de studerende er dårligt forberedte eller ikke matcher det faglige niveau, bliver deres udbytte ofte meget begrænset. Vi ved, at disse udfordringer er forstærkede, hvis man blot streamer sin forelæsning uden interaktion.
Øg forberedelsen
- Den bedste og radikale løsning er at bruge metoden Flipped Classroom.
- Stil krav til de studerende inden forelæsningen ved at lave en quiz i Absalon eller starte forelæsningen med spørgsmål i en online quiz. Det hjælper de studerende med at fokusere og selvevaluere deres læring og giver dig input om deres standpunkt. Du kan lade de studerende tage quizzen igen efter forelæsningen for at synliggøre deres fremskridt eller afdække, hvad de skal arbejde mere med.
Styrk interaktionen
- Indlæg quizzer eller Zoom-Polls i din undervisning. Sørg for, at spørgsmålene er tilpas
svære. - Bed de studerende stille spørgsmål i chat. Hold pause i din forelæsning hvert 10-15 min og svar på spørgsmål. Få studenter-moderatorer til at holde øje med chatten, og stille dig de bedste eller vigtigste spørgsmål.
Du kan indsamle de studerendes spørgsmål i sli.do, hvor det er let for de studerende at
”stemme hinandens spørgsmål op i listen”, så du hele tiden har de mest populære spørgsmål øverst. - Onlineversionen af gruppearbejde eller ’tal med din sidemand’ kan foregå i Break Out Rooms i Zoom. Hvis du forudindstiller break out rooms, så de studerende altid mødes med de samme medstuderende fra deres læsegruppe, sparer du den tid, som vil gå med at sige goddag og forhandle roller, hvis du sender dem ud i tilfældige grupper. Husk at opgaven skal være lysende klar for alle, inden de sendes i grupper, da det er vanskeligt at stille opklarende spørgsmål til underviser undervejs. Du kan afslutte med en quiz eller bede grupperne stille et spørgsmål til stoffet, lade en repræsentant fra gruppen fremlægge deres arbejde i gruppen eller bede de studerende skrive en opsummering, som deles med hele holdet i Padlet.
- Opfordr dine studerende til at følge onlineundervisning fysisk sammen med deres læsegruppe, så de kan tale med hinanden, når du stiller et diskussionsspørgsmål. Det hjælper på koncentrationen og reducerer overspringshandlinger.
Inspiration til Flipped-Classroom
Quiz med clickers
Break-Out rooms i Padlet
Live polls
Indsamling af spørgsmål i sli.do (link mangler)
FLIPPED CLASSROOM
Udfordringen med dårligt forberedte studerende
En velkendt udfordring i mange typer undervisning er, at mange studerende møder op uden at have forberedt sig på den ønskede måde. Det ender let med, at undervisningen får karakter af introduktion til grundlæggende faglige pointer, mens uddybende læsning og refleksion overlades til de studerendes selvstændige opfølgning.
Et flipped classroom vender fordelingen om, så det bliver de studerendes ansvar at skaffe sig grundlæggende viden om emne og pensum og levere information til underviser om, hvad de har brug for eksperthjælp til.
Når alle studerende er forberedt på det grundlæggende, kan tiden med underviseren og alle de medstuderende blive brugt interaktivt på det mest komplekse stof eller det, der kræver samarbejde eller diskussion.
- Før den skemalagte undervisning, stil da undervisningsmaterialet og ”forelæsningen” til rådighed i god tid. Lav en eller flere korte videoer eller podcasts, hvor du forelæser over dagens pensum. Del det op i ”afsnit” af 5-20 minutter, hver med en selvstændig pointe eller konklusion. Forbered øvelser eller spørgsmål, som de studerende skal besvare inden undervisning – helst i en form, der giver dig information om, hvad der volder dem vanskeligheder.
En god metode er at lave en quiz med spørgsmål til stoffet, som de studerende kan gennemføre flere gange og som de skal have besvaret korrekt, inden i mødes til undervisningen. - Start den skemalagte undervisning med at spørge, hvad de studerende syntes var svært. Hvis du har givet en quiz dagen forinden, kan du tage udgangspunkt i de spørgsmål, de studerende havde svært ved at besvare.
Du kan introducere øvelser, cases eller andet, som de studerende skal arbejde med, mens du er til stede. Du er primært til stede for at hjælpe og opklare ting i stoffet undervejs, som de studerende har svært ved.
Nogle undervisere bruger al konfrontationstiden på at svare på spørgsmål og diskutere. Det kræver noget tilvænning, men på den måde kan du etablere en kultur, hvor det er uomgængeligt, at de studerende skal være forberedte, når I mødes.
Inspiration til Flipped-Classroom her
Optag dig selv via Zoom. Eller optag din egen video med dit webcam, mobiltelefon eller andet videokamera og gør videoen tilgængelig i Absalon
Del video
Afstemninger I Zoom
Quiz med Socrative eller Shakespeak
ONLINE DISKUSSIONER
Udfordringen ved online diskussioner
I både fysisk og online undervisning, er det afgørende, at de studerende har lejlighed til at bearbejde og diskutere materialet. Både for at fastholde det lærte og for at opnå tilstrækkelig forståelse. Men ofte bærer diskussioner i undervisningen, selv på små hold, præg af tidspres, uforberedte eller fraværende studerende og enkelte studerende, der dominerer diskussionen. Deter desuden ikke optimalt for læringen, at klassediskussioner kræver, at man skal kunne tænke og svare hurtigt uden at kunne tjekke kilder eller fakta undervejs.
I online undervisning er det ekstra let at være passiv, og det er ekstra tidskrævende at være ordstyrer og tage ordet, det gør tidspresset endnu større.
En løsning kan være at etablere de centrale komplekse diskussioner som længerevarende asynkrone skriftlige online-diskussioner i Absalon. Det giver mulighed for omtanke, fakta-tjek og uddybede kommentarer, og plads til, at alle studerende kan deltage.
Det kan være nødvendigt at:
- Stille krav om deltagelse, fx at alle studerende skal skrive mindst 2 indlæg i debatten i løbet af 48 timer.
Underinddele større hold i flere diskussionsstrenge, som hver har en moderator, der er ansvarlig for orden og opsamling til sidst. - At underviser selv eller hjælpelærere deltager i og kvalificerer diskussionen flere gange undervejs og måske stiller nye uddybende spørgsmål.
I mange tilfælde kan sådanne asynkrone diskussioner foregå før selve undervisningsgangen og danne basis for undervisers forberedelse af det synkrone møde med de studerende.
Husk, at hvad enten deltagelse i diskussionen er et krav eller ej, skal du argumentere grundigt for, hvorfor aktiviteten vil hjælpe de studerende til at nå læringsmålene.
Asynkrone diskussioner i Absalon
BRUG AF TAVLE ONLINE
Udfordringer med brug af tavle online
Hvis du plejer at bruge tavlen meget til at regne eller skrive på, kan det godt give udfordringer, når din undervisning skal være digital. Spejler du din almindelige undervisning ved at streame live – og dermed lader kameraet optage dig, når du skriver på tavlen, kan det være svært for de studerende, der sidder ved skærmen, at læse og følge med.
Du kan koble en elektronisk tegneplade eller nyere ipad til din computer. Når det er sket, så kan du dele din skærm med dine studerende i Zoom og så ser de, hvad du tegner.
I dette eksempel kan du se hvordan underviseren har udarbejdet asynkron tavleundervisning, som de studerende kan se på Absalon inden undervisningen: https://obl.ku.dk/case/what-students-do-between-large-lectures/
Pencast - undervis digitalt med formler
Bruge Zoom gennem Absalon. Læs mere om brugen af Zoom her.
GODE QUIZSPØRGSMÅL
Udfordringen med at lave gode quizspørgsmål
Mange undervisere synes ikke, at lukkede svarkategorier i multiple choice-spørgsmål er relevante for læringsmålene i deres kursus. Beder man de studerende om kvalitative svar, skal man som underviser læse og tolke meget store mængder tekst meget hurtigt, hvis quizen finder sted i undervisningen. Fordelen ved at bruge quiz, frem for at spørge ud i salen, er at langt flere skal tænke sig om, og derved bliver opmærksomme på, om de kan svare på spørgsmålet, eller ej.
En klassisk løsning er at bede de studerende tage stilling til sandhedsværdien af forskellige udsagn eller præcisionen af forskellige definitioner.
Det er lettere at opstille sande udsagn eller svarmuligheder end falske. Derfor: lav mange sande og måske en enkelt falsk, og lad de studerende lede efter den falske/den almindelige misforståelse.
Vent gerne med at afsløre dit eget svar, og brug de studerendes svar eller misforståelser som udgangspunkt for en dialog med fokus på begrundelser og tænkning frem for på korrekthed.
Gentag et spørgsmål til sidst eller ved næste undervisningsgang for at synliggøre de studerendes fremskridt, samt repetere stoffet.
Brug også quiz-spørgsmål til at få ærlige anonyme svar på spørgsmål om, hvor godt de studerende er forberedt, om deres gruppearbejde fungerer eller til hurtig evaluering af dagens undervisningsaktiviteter.
OPSAMLING ONLINE
Udfordringen at samle op på stoffet online
Når du underviser online og laver aktiviteter med dine studerende, kan en af de store udfordringer være at få samlet op på det, de studerende arbejder med. Udfordringen ligger typisk i, hvorledes de studerende på en meningsfuld mådefår feedback på deres arbejde, og i hvordan de interagerer med hinanden og dig.
Brug Break-Out
Når dine studerende laver gruppearbejde i Breakout Rooms, kan du bede dem samle op ved at skrive stikord i Padlet, som er en online tavle, hvor du og de andre studerende kan se, hvad alle grupper skriver. Når I så mødes efter Breakout Room, fremhæver du de vigtigste besvarelser eller beder en gruppe om mundligt at fremlægge på baggrund af, hvad de skrev.
Du kan også flytte de studerendes input på Padlet’en rundt, så relaterede input samles i klynger.
Online matrixgrupper
Det er muligt at lave ”matrixgrupper” online, hvor forskellige ”ekspert-grupper” arbejder med forskellige opgaver eller forskellige tekster, hvorefter nye præsentationsgrupper bestående af et medlem fra hver af de gamle grupper dannes. Hver deltager i præsentationsgruppen fremlægger så efter tur deres ekspertviden fra den gamle gruppe. Det kræver dog, at du prædefinerer, hvem der skal i Breakout Room med hvem i begge omgange, og at det ikke er
afgørende, at underviser overhører alle fremlæggelserne.
Tænk på tværs af undervisningsgange, så grupper eller individuelle studerende skal lave præsentationer af deres faglige arbejde i form af fx slides, opgaveløsninger eller wiki-bidrag og dele det med holdet. Opsamlingen eller feedbacken sker ved næste undervisningsgang, når medstuderende og underviser har haft tid til at kigge på materialet.
STUDENTER-MODERATORER
Udfordringen at undervise og moderere samtidig
Når dele af dit hold er til stede, mens andre følger med online, stilles der ekstra store krav til din opmærksomhed. Mange undervisere ved, at de er nødt til at have en moderator til at holde øje med og sortere i spørgsmål stillet i chatten, hvis de selv skal kunne koncentrere sig om at undervise.
Ved hver undervisningsgang udpeger du 2-5 studerende til studenter-moderatorer. Opgaven skal gå på omgang, så forklar og begrund behovet fra start. Udpeg derefter det nødvendige antal frem for at forlade dig på frivillige.
Studenter-moderatorernes opgave er at sikre integration af online-studerende i løbet af undervisningen og understøtte undervisningens afvikling fx ved at opsamle spørgsmål fra chatten. De kan også hjælpe med at facilitere, at alle kommer til orde og opgaven bliver afrapporteret, når de studerende sendes i Breakout rooms.
Beskær din fremlæggelse, så du kan stoppe op med 10 minutters mellemrum og lade moderatorerne stille spørgsmål på vegne af de andre studerende. Det vil forbedre interaktiviteten af din undervisning. Du kan med fordel bruge sli.do, hvis du vil lade de studerende ”stemme om”, hvilke spørgsmål der er mest relevante.
At udnævne studenter-moderatorer løser et praktisk problem for dig som underviser samtidig med, at det giver de studerende medansvar for afviklingen af undervisningen – det bliver en fælles opgave at undervisningen virker.
FEEDBACK I ONLINEUNDERVISNING
Udfordringen med feedback
Den uformelle og nonverbale feedback forsvinder let, når undervisningen er online. Så bliver det vigtigere at have planlagt systematisk og formaliseret feedback løbende i undervisningen.
Systematik
Øg systematikken i feedbackgivningen, så fx alle oplægsholdere får skriftlig feedback i den samme feedback-skabelon.
Angiv tydeligt, om du er enig/uenig/ønsker uddybning, når du interagerer mundtligt med dine studerende.
PeerGrade som tilgås via Absalon kan hjælpe dig med at sikre systematik og anonymitet ved peer feedback mellem studerende.
Quizzer både i og uden for den skemalagte undervisning giver også feedback til de studerende.
Klare rammer
Etabler et sæt feedbackregler, så det er tydeligt, hvad du forventer, at de studerende skal gøre, når de giver hinanden feedback. Tydeliggør:
- Formål fx inspiration eller korrektion
- Fokus fx ide, disposition, formulering
- Form fx skriftlig eller mundtlig, anonym eller ej
- Forventet tidsforbrug
- Deadlines
- Ansvar
Og sørg for, at dine studerende har en reel mulighed for at stille opklarende spørgsmål til disse ting.
Klare kriterier
Illustrer, hvad et godt fagligt produkt er, ved at vise eksempler på genren og analysere disse sammen med dine studerende frem for kun at opliste generelle kriterier.
Lad dine studerende lære af at anvende fagets kriterier ved at producere selv-feedback og peer feedback.
MØD EN DIGITAL UNDERVISER
Torben Heien Nielsen (padlet):
https://obl.ku.dk/case/online-collaboration-in-class-using-padlet/
Chresteria Neutzsky-Wulff (instruktioner og feedback online):
https://obl.ku.dk/case/chresteria/
Få inspiration til digital undervisning fra dine medundervisere her: https://samf.ku.dk/pcs
særlig under COVID-19 nedlukningen i foråret 2020, samt forskning og
udviklingsarbejde inden for universitetspædagogik på KU SAMF