Digitale løsninger

SKAB ET SOCIALT RUM

Udfordringen i at skabe et socialt rum i online-kurser

Mange studerende har svært ved at holde sig motiverede i online undervisningen, blandt andet fordi relationerne er anderledes og ikke så forpligtende som undervisning i et fysisk rum. Det går ud over deres faglige udbytte. Vi ved også, at de studerende bruger deres læsegrupper mindre.

Derfor kræver det en ekstra indsats at få etableret et tillidsfuldt interaktivt socialt rum.

 

 

  • Vær ekstra tydelig i præsentationen af, hvad du vil og hvad dine forventninger er
    Rammesæt fra start undervisningen og tydeliggør, hvad der skal ske af selvstudie og gruppearbejde mellem undervisningsgangene. Forklar hvordan de studerende kan være gode deltagere i - og få fuldt udbytte af online undervisningen. Det skaber tryghed og bedre effektivitet at kende rammerne.
  • Skab mulighed for, at de studerende kan danne relationer på tværs.
    Bed dem føje billeder til deres Absalon-profiler.
    Hjælp dem med at danne arbejdsgrupper fra start og giv tid til, at de kan nå at præsentere sig og sludre lidt de første gange, de arbejder i disse grupper. Lav en aktivitet fra start i grupperne, hvor grupperne skal producere noget konkret, som er fagligt relevant, men hvor formålet er netværksdannelse. Det gør en stor forskel for de studerendes fremmøde og indsats at have en fast arbejdsgruppe, som måske endda er blevet opfordret
    til at kontakte gruppemedlemmer, der ikke dukker op, og høre, om de er okay.
  • Gør noget for at skabe relationer til dine studerende.
    Bed dine studerende have kameraet tændt til undervisningen. Snak med de studerende, der kommer tidligt ind i kursusrummet. Skaf dig viden om dine studerendes faglighed på forhånd eller tidligt i undervisningen med polls eller præsentationer, og henvis løbende til denne viden.
    Inviter dem, der har ekstra spørgsmål, til at stille dem efter undervisning eller vær på anden måde tilgængelig.
    Husk også, at et levende kropssprog og passioneret kommunikation stadig betyder noget for de studerendes opmærksomhed, selvom det kan være svært, når man kigger ind i et webcam.

 

 

FORELÆSNINGER FOR 100+

Udfordringen ved online-forelæsninger for 100+

Forelæsning er i udgangspunktet en passiverende undervisningsform, som stiller store krav til de studerendes opmærksomhed og evne til aktivt at tilegne sig den viden, der bliver formidlet. Hvis de studerende er dårligt forberedte eller ikke matcher det faglige niveau, bliver deres udbytte ofte meget begrænset. Vi ved, at disse udfordringer er forstærkede, hvis man blot streamer sin forelæsning uden interaktion.

 

Øg forberedelsen

  • Den bedste og radikale løsning er at bruge metoden Flipped Classroom.
  • Stil krav til de studerende inden forelæsningen ved at lave en quiz i Absalon eller starte forelæsningen med spørgsmål i en online quiz. Det hjælper de studerende med at fokusere og selvevaluere deres læring og giver dig input om deres standpunkt. Du kan lade de studerende tage quizzen igen efter forelæsningen for at synliggøre deres fremskridt eller afdække, hvad de skal arbejde mere med.

Styrk interaktionen

  • Indlæg quizzer eller Zoom-Polls i din undervisning. Sørg for, at spørgsmålene er tilpas
    svære.
  • Bed de studerende stille spørgsmål i chat. Hold pause i din forelæsning hvert 10-15 min og svar på spørgsmål. Få studenter-moderatorer til at holde øje med chatten, og stille dig de bedste eller vigtigste spørgsmål.
    Du kan indsamle de studerendes spørgsmål i sli.do, hvor det er let for de studerende at
    ”stemme hinandens spørgsmål op i listen”, så du hele tiden har de mest populære spørgsmål øverst.
  • Onlineversionen af gruppearbejde eller ’tal med din sidemand’ kan foregå i Break Out Rooms i Zoom. Hvis du forudindstiller break out rooms, så de studerende altid mødes med de samme medstuderende fra deres læsegruppe, sparer du den tid, som vil gå med at sige goddag og forhandle roller, hvis du sender dem ud i tilfældige grupper. Husk at opgaven skal være lysende klar for alle, inden de sendes i grupper, da det er vanskeligt at stille opklarende spørgsmål til underviser undervejs. Du kan afslutte med en quiz eller bede grupperne stille et spørgsmål til stoffet, lade en repræsentant fra gruppen fremlægge deres arbejde i gruppen eller bede de studerende skrive en opsummering, som deles med hele holdet i Padlet.
  • Opfordr dine studerende til at følge onlineundervisning fysisk sammen med deres læsegruppe, så de kan tale med hinanden, når du stiller et diskussionsspørgsmål. Det hjælper på koncentrationen og reducerer overspringshandlinger.

 

VÆRKTØJER:

Inspiration til Flipped-Classroom

Quiz med clickers

Break-Out rooms i Padlet

Live polls

Indsamling af spørgsmål i sli.do (link mangler)

 

FLIPPED CLASSROOM

Udfordringen med dårligt forberedte studerende

En velkendt udfordring i mange typer undervisning er, at mange studerende møder op uden at have forberedt sig på den ønskede måde. Det ender let med, at undervisningen får karakter af introduktion til grundlæggende faglige pointer, mens uddybende læsning og refleksion overlades til de studerendes selvstændige opfølgning.

 

 

ONLINE DISKUSSIONER

Udfordringen ved online diskussioner 

I både fysisk og online undervisning, er det afgørende, at de studerende har lejlighed til at bearbejde og diskutere materialet. Både for at fastholde det lærte og for at opnå tilstrækkelig forståelse. Men ofte bærer diskussioner i undervisningen, selv på små hold, præg af tidspres, uforberedte eller fraværende studerende og enkelte studerende, der dominerer diskussionen. Deter desuden ikke optimalt for læringen, at klassediskussioner kræver, at man skal kunne tænke og svare hurtigt uden at kunne tjekke kilder eller fakta undervejs.

I online undervisning er det ekstra let at være passiv, og det er ekstra tidskrævende at være ordstyrer og tage ordet, det gør tidspresset endnu større.

 

 

BRUG AF TAVLE ONLINE

Udfordringer med brug af tavle online

Hvis du plejer at bruge tavlen meget til at regne eller skrive på, kan det godt give udfordringer, når din undervisning skal være digital. Spejler du din almindelige undervisning ved at streame live – og dermed lader kameraet optage dig, når du skriver på tavlen, kan det være svært for de studerende, der sidder ved skærmen, at læse og følge med.

 

Du kan koble en elektronisk tegneplade eller nyere ipad til din computer. Når det er sket, så kan du dele din skærm med dine studerende i Zoom og så ser de, hvad du tegner.

I dette eksempel kan du se hvordan underviseren har udarbejdet asynkron tavleundervisning, som de studerende kan se på Absalon inden undervisningen: https://obl.ku.dk/case/what-students-do-between-large-lectures/

 

VÆRKTØJER:

Pencast - undervis digitalt med formler

Bruge Zoom gennem Absalon. Læs mere om brugen af Zoom her

 

GODE QUIZSPØRGSMÅL

Udfordringen med at lave gode quizspørgsmål

Mange undervisere synes ikke, at lukkede svarkategorier i multiple choice-spørgsmål er relevante for læringsmålene i deres kursus. Beder man de studerende om kvalitative svar, skal man som underviser læse og tolke meget store mængder tekst meget hurtigt, hvis quizen finder sted i undervisningen. Fordelen ved at bruge quiz, frem for at spørge ud i salen, er at langt flere skal tænke sig om, og derved bliver opmærksomme på, om de kan svare på spørgsmålet, eller ej.

 

 

OPSAMLING ONLINE 

Udfordringen at samle op på stoffet online

Når du underviser online og laver aktiviteter med dine studerende, kan en af de store udfordringer være at få samlet op på det, de studerende arbejder med. Udfordringen ligger typisk i, hvorledes de studerende på en meningsfuld mådefår feedback på deres arbejde, og i hvordan de interagerer med hinanden og dig.

 

 

STUDENTER-MODERATORER

Udfordringen at undervise og moderere samtidig

Når dele af dit hold er til stede, mens andre følger med online, stilles der ekstra store krav til din opmærksomhed. Mange undervisere ved, at de er nødt til at have en moderator til at holde øje med og sortere i spørgsmål stillet i chatten, hvis de selv skal kunne koncentrere sig om at undervise.

 

 

FEEDBACK I ONLINEUNDERVISNING

Udfordringen med feedback

Den uformelle og nonverbale feedback forsvinder let, når undervisningen er online. Så bliver det vigtigere at have planlagt systematisk og formaliseret feedback løbende i undervisningen.

 

Systematik

Øg systematikken i feedbackgivningen, så fx alle oplægsholdere får skriftlig feedback i den samme feedback-skabelon.

Angiv tydeligt, om du er enig/uenig/ønsker uddybning, når du interagerer mundtligt med dine studerende.

PeerGrade som tilgås via Absalon kan hjælpe dig med at sikre systematik og anonymitet ved peer feedback mellem studerende.

Quizzer både i og uden for den skemalagte undervisning giver også feedback til de studerende.

Klare rammer

Etabler et sæt feedbackregler, så det er tydeligt, hvad du forventer, at de studerende skal gøre, når de giver hinanden feedback. Tydeliggør:

  • Formål fx inspiration eller korrektion
  • Fokus fx ide, disposition, formulering
  • Form fx skriftlig eller mundtlig, anonym eller ej
  • Forventet tidsforbrug
  • Deadlines
  • Ansvar

Og sørg for, at dine studerende har en reel mulighed for at stille opklarende spørgsmål til disse ting.

Klare kriterier

Illustrer, hvad et godt fagligt produkt er, ved at vise eksempler på genren og analysere disse sammen med dine studerende frem for kun at opliste generelle kriterier.

Lad dine studerende lære af at anvende fagets kriterier ved at producere selv-feedback og peer feedback.

 

 

MØD EN DIGITAL UNDERVISER

Torben Heien Nielsen (padlet):

https://obl.ku.dk/case/online-collaboration-in-class-using-padlet/ 

Chresteria Neutzsky-Wulff (instruktioner og feedback online):

https://obl.ku.dk/case/chresteria/ 

Få inspiration til digital undervisning fra dine medundervisere her: https://samf.ku.dk/pcs 

NOTE: *Indhold er baseret på erfaring fra tidligere undervisning, erfaringer
særlig under COVID-19 nedlukningen i foråret 2020, samt forskning og
udviklingsarbejde inden for universitetspædagogik på KU SAMF