Digitale løsninger

SKAB ET SOCIALT RUM

Udfordringen i at skabe et socialt rum i online-kurser

Mange studerende har svært ved at holde sig motiverede i online undervisningen, blandt andet fordi relationerne er anderledes og ikke så forpligtende som undervisning i et fysisk rum. Det går ud over deres faglige udbytte. Vi ved også, at de studerende bruger deres læsegrupper mindre.

Derfor kræver det en ekstra indsats at få etableret et tillidsfuldt interaktivt socialt rum.

 

 

 

 

FORELÆSNINGER FOR 100+

Udfordringen ved online-forelæsninger for 100+

Forelæsning er i udgangspunktet en passiverende undervisningsform, som stiller store krav til de studerendes opmærksomhed og evne til aktivt at tilegne sig den viden, der bliver formidlet. Hvis de studerende er dårligt forberedte eller ikke matcher det faglige niveau, bliver deres udbytte ofte meget begrænset. Vi ved, at disse udfordringer er forstærkede, hvis man blot streamer sin forelæsning uden interaktion.

 

 

FLIPPED CLASSROOM

Udfordringen med dårligt forberedte studerende

En velkendt udfordring i mange typer undervisning er, at mange studerende møder op uden at have forberedt sig på den ønskede måde. Det ender let med, at undervisningen får karakter af introduktion til grundlæggende faglige pointer, mens uddybende læsning og refleksion overlades til de studerendes selvstændige opfølgning.

 

 

ONLINE DISKUSSIONER

Udfordringen ved online diskussioner 

I både fysisk og online undervisning, er det afgørende, at de studerende har lejlighed til at bearbejde og diskutere materialet. Både for at fastholde det lærte og for at opnå tilstrækkelig forståelse. Men ofte bærer diskussioner i undervisningen, selv på små hold, præg af tidspres, uforberedte eller fraværende studerende og enkelte studerende, der dominerer diskussionen. Deter desuden ikke optimalt for læringen, at klassediskussioner kræver, at man skal kunne tænke og svare hurtigt uden at kunne tjekke kilder eller fakta undervejs.

I online undervisning er det ekstra let at være passiv, og det er ekstra tidskrævende at være ordstyrer og tage ordet, det gør tidspresset endnu større.

 

 

BRUG AF TAVLE ONLINE

Udfordringer med brug af tavle online

Hvis du plejer at bruge tavlen meget til at regne eller skrive på, kan det godt give udfordringer, når din undervisning skal være digital. Spejler du din almindelige undervisning ved at streame live – og dermed lader kameraet optage dig, når du skriver på tavlen, kan det være svært for de studerende, der sidder ved skærmen, at læse og følge med.

 

Du kan koble en elektronisk tegneplade eller nyere ipad til din computer. Når det er sket, så kan du dele din skærm med dine studerende i Zoom og så ser de, hvad du tegner.

I dette eksempel kan du se hvordan underviseren har udarbejdet asynkron tavleundervisning, som de studerende kan se på Absalon inden undervisningen: https://obl.ku.dk/case/what-students-do-between-large-lectures/

 

VÆRKTØJER:

Pencast - undervis digitalt med formler

Bruge Zoom gennem Absalon. Læs mere om brugen af Zoom her

 

GODE QUIZSPØRGSMÅL

Udfordringen med at lave gode quizspørgsmål

Mange undervisere synes ikke, at lukkede svarkategorier i multiple choice-spørgsmål er relevante for læringsmålene i deres kursus. Beder man de studerende om kvalitative svar, skal man som underviser læse og tolke meget store mængder tekst meget hurtigt, hvis quizen finder sted i undervisningen. Fordelen ved at bruge quiz, frem for at spørge ud i salen, er at langt flere skal tænke sig om, og derved bliver opmærksomme på, om de kan svare på spørgsmålet, eller ej.

 

 

OPSAMLING ONLINE 

Udfordringen at samle op på stoffet online

Når du underviser online og laver aktiviteter med dine studerende, kan en af de store udfordringer være at få samlet op på det, de studerende arbejder med. Udfordringen ligger typisk i, hvorledes de studerende på en meningsfuld mådefår feedback på deres arbejde, og i hvordan de interagerer med hinanden og dig.

 

 

STUDENTER-MODERATORER

Udfordringen at undervise og moderere samtidig

Når dele af dit hold er til stede, mens andre følger med online, stilles der ekstra store krav til din opmærksomhed. Mange undervisere ved, at de er nødt til at have en moderator til at holde øje med og sortere i spørgsmål stillet i chatten, hvis de selv skal kunne koncentrere sig om at undervise.

 

 

FEEDBACK I ONLINEUNDERVISNING

Udfordringen med feedback

Den uformelle og nonverbale feedback forsvinder let, når undervisningen er online. Så bliver det vigtigere at have planlagt systematisk og formaliseret feedback løbende i undervisningen.

 

 

MØD EN DIGITAL UNDERVISER

Torben Heien Nielsen (padlet):

https://obl.ku.dk/case/online-collaboration-in-class-using-padlet/ 

Chresteria Neutzsky-Wulff (instruktioner og feedback online):

https://obl.ku.dk/case/chresteria/ 

Rikke Langebæk (flipped class room):

https://obl.ku.dk/case/more-time-for-one-on-one-interaction-with-flipped-classroom-teaching/

Få inspiration til digital undervisning fra dine medundervisere her: https://samf.ku.dk/pcs 

NOTE: *Indhold er baseret på erfaring fra tidligere undervisning, erfaringer
særlig under COVID-19 nedlukningen i foråret 2020, samt forskning og
udviklingsarbejde inden for universitetspædagogik på KU SAMF