Digital undervisning

Kære underviser

Den digitale fremtid kom pludseligere end forventet. Men nu er vi her!
Vi skal alle lære nyt og prøve nyt sammen i disse dage.

Vi har her samlet de erfaringer og oplevelser som dine kollegaer har gjort sig med udviklingen og afprøvningen af den digitale undervisning. Og dine erfaringer kan også inspirere andre - skriv til pcs@samf.ku.dk - hvis du også vil dele.

Spørgsmål eller en kommentar til et indlæg?

Alle er velkommen til at kommentere eller komme med spørgsmål til indlæggene på denne blog .
Du skal bare sende dem til pcs@samf.ku.dk - så svarer vi så hurtigt vi kan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asmus Leth Olsen
Professor MSO
Institut for Statskundskab
Asmus Leth Olsen

Alle er velkommen til at kommentere eller komme med spørgsmål til indlæggene på denne blog .
Send dem til pcs@samf.ku.dk - så svarer vi så hurtigt vi kan!


Mandag den 25. maj skal 6. semesterstuderende på Institut for Statskundskab aflevere deres bachelorprojekt. Det er deres første store skriftlige og selvstændige opgave, der for grupper af op til tre studerende løber op i 50 sider. Det er her, de viser, alle de teorier, metoder og værktøjer, som de har lært på bachelorstudiet. Motivationen og ambitionerne er i top!
 
På statskundskabsstudiet er bachelorforløbet inddelt i hold. På hvert hold er der ca. 10 BA-projekter, hvilket giver omkring 25 studerende afhængig af, hvor mange der skriver i grupper. Almindeligvis mødes hvert hold om fredagen til en blanding af klyngevejledning, oplæg om faglige elementer i opgave, konferencer med præsentationer af opgavedele osv. Jeg har selv mest benyttet klyngevejledning, hvor holdet er inddelt i 3-4 klynger, der giver feedback på hindanden, mens jeg som vejleder cirkulerer mellem klyngerne og giver min feedback. Alt dette sker på baggrund af skriftligt materiale, som hver gruppe har uploadet på Absalon circa 18 timer inden holdtimen begynder. Jeg har også afholdt flere konferencer, hvor de studerende kort pitcher et problem i deres opgave og alle på holdet skyder løs med kritiske spørgsmål og hjælpe. Lidt som når de ”voksne” er på akademisk konference – bare ofte mere konstruktivt i selskab med de studerende.
 
Alt dette har corona-epidemien sat en stopper for. De næste 14 dage (og sikkert længere end det) skal fredagens holdtimer foregår online. Vores første forsøg med dette var derfor allerede fredag den 13., hvor tre timers klyngevejledning skulle ske online.
Onsdag aften fik de studerende at vide via email, at de ikke skulle møde op. Der ville blive fundet en virtuel løsning. Jeg besluttede mig for Zoom, da det er let at gå til og giver mulighed for interaktion med de studerende og for at dele filer og ideer på skrift samtidig med videokonference. Alle studerende blev instrueret i at gøre som de plejer, dvs. uploade maksimum fem sider til feedback aftenen inden (torsdag kl. 18). Jeg sendte et program rundt, hvor hver klynge fik en tid, hvor de skulle komme online. Samtidig fik alle at vide, at man var velkommen til at lytte med. Alt var åbent. Det handlede om at skabe et klasselokale, bare online.
 
Det gode ved Zoom er, at man blot kan dele et link til en videokonference, som alle kan deltage i efter at have downloadet programmet. Det er nemt og alle kan deltage få minutter efter, de har det rette link. De første erfaringer fra fredag den 13. marts var positive. Der blev vejledt fra 13:00 til 16.30. De studerende kunne nemt få adgang via link på Absalon, og de kom løbende rullende ind i takt med, at deres klynge kom til. Jeg havde dialog med hver gruppe, mens de andre lyttede med. Til slut kunne grupper også give hinanden feedback, mens jeg lyttede på.  Jeg kunne dele relevante tekster i PDF i chatten. Hvis folk havde behov for pause, kunne de nemt slukke for mikrofon og video uden at forlade videokonferencen.
Udfordringen herfra bliver at få de studerende til selv at mødes på Zoom. Klyngevejledningen er netop tænkt som, at jeg giver feedback i klynger, men også at de studerende giver feedback til hinanden i klyngen. Det sidste havde vi kun antydningen af her første gang, så det skal bygges op online.
 
Sidste uges krisestemning og forvirring er afløst af optimisme efter den første klyngevejledning på Zoom. De studerende er optimister, og jeg er optimist på deres vegne, og glæder mig til at læse en masse spændende BA-projekter efter den 25. maj.
Men vi skal ikke være blinde for, at onlinelæring ikke løser ét stort problem for de studerende: Dataindsamling i form af interview, felteksperimenter eller lab-in-field-eksperimenter er blevet stort set umulige under corona-epidemien. Når alle skal blive inden for, så kan de studerende ikke samle data i ”marken”. Det er en udfordring ikke kun for BA-projekter men også de mange specialer, som skal skrives dette forår. Her mangler vi stadig at finde en god løsning til de studerende. På kort sigt må vi tilbyde særligt klemte grupper mere af vores opmærksomhed, så de kan komme videre eller ændre deres projekt.
 
Som en del af BA-vejledingen rådgiver vi altid om risikofktorer i forløbet. Ingen havde regnet med, at en flagermussuppe i en ukendt kinesisk provins ville skubbe hele verden ud i en dyb økonomisk og sundhedsmæssig krise med delvist udgangsforbud. Dette års BA-skrivere kommer til at opleve et uhørt niveau af usikkerhed. Med ekstra hjælp, fleksibilitet og godt humør håber jeg, at SAMF alligevel kan give alle et godt BA-forløb. 


Alle er velkommen til at kommentere eller komme med spørgsmål til indlæggene på denne blog .
Send dem til pcs@samf.ku.dk - så svarer vi så hurtigt vi kan!  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Christina Juul Jensen
Pædagogisk konsulent
PCS
Christina Juul Jensen

Alle er velkommen til at kommentere eller komme med spørgsmål til indlæggene på denne blog .
Send dem til pcs@samf.ku.dk - så svarer vi så hurtigt vi kan!


Der er mange spændende måder at mødes online på. Og her er Zoom et godt redskab. I postkassen pcs@samf.ku.dk har vi modtaget flere mails fra Jer undervisere om, hvordan Zoom virker og hvordan det bruges. Vi valgte hjælpe Jer ved at lave nogle quick guides, der besvarer præcist de udfordringer, som I har fortalt os i sidder med derude. Og vi laver gerne flere, hvis det kan hjælpe Jer!

Hvis du underviser synkront – livestreamer – eller hvis du underviser ansynkront – deler en videoptagelse af dig eller skal afholde mundtlige eksaminer, så er ZOOM et godt redskab til dig!

Du kan læse mere om, hvordan du bruger ZOOM i online undervisning her.

Når du så er kommet godt i gang med Zoom, så kan du selvfølgelig selv eksperimentere og lege dig igennem det. Mangler du lidt håndholdt hjælp, kan du også tjekke den ovenfor nævnte side. Du skal dog i denne forbindelse huske, at hvis du laver en asynkron video, da skal videoen gennem lokalt i Zoom. Derfra kan du uploade den i Media Galleriet i Absalon, så kan dine studerende se den under My Media.

Allerede nu er der mange af dine kollegaer, der har valgt at bruge Zoom til deres online undervisning. Vi hører gerne fra dig med dine konkrete erfaringer med Zoom og Online undervisningen generelt, da vi altid samler på gode eksempler til inspiration for andre.

Vil du vide om Zoom eller andre online redskaber – så skriv til pcs@samf.ku.dk

God undervisning – og god lærelyst
Christina


Alle er velkommen til at kommentere eller komme med spørgsmål til indlæggene på denne blog .
Send dem til pcs@samf.ku.dk - så svarer vi så hurtigt vi kan!