Studieforløbet
Den ph.d.-studerende gennemfører en uddannelse, hvor der indgår forskellige elementer, som er fastsat i Den gældende Bekendtgørelse nr 1039 om ph.d.-uddannelsen ved universiteterne og visse kunstneriske uddannelsesinstitutioner af 27. august 2013. Denne bekendtgørelse trådte i kraft 1. september 2013:
-
Gennemførelse af et selvstændigt forskningsarbejde under vejledning (ph.d.-projektet)
-
Gennemførelse af ph.d.-kurser svarende til ca. 30 ECTS-point
-
Deltagelse i aktive forskermiljøer, herunder ophold på andre (primært udenlandske) forskningsinstitutioner
-
Opnåelse af erfaring med undervisningsvirksomhed eller anden form for videnformidling
-
Udarbejdelse af en ph.d.-afhandling på grundlag af ph.d.-projektet
Læs om de forskellige elementer, der indgår i ph.d.-uddannelsen under punkterne nedenfor.
Ph.d.-projektet
Forskningsprojektet er den centrale del i ph.d.-uddannelsen, som skal kunne danne grundlag for ph.d.-afhandlingen. Arbejdet kan være tilrettelagt som et selvstændigt projekt eller som en integreret del af et større forskningsprojekt, men arbejdet skal i så tilfælde være klart defineret og tilrettelagt med henblik på at tilgodese forskeruddannelsens formål blandt andet med hensyn til omfang, videnskabeligt indhold og selvstændighed.
Forankring i forskningsmiljøet på indskrivningsstedet
Ph.d.-skolen lægger stor vægt på, at det sikres at de ph.d.-studerende under forløbet bliver forankret i forskningsmiljøet på instituttet. Der findes flere modeller for dette – halvvejsseminarer, deltagelse i forskergrupper, ekstern vurdering etc. Hvordan dette krav søges indfriet på de enkelte institutter fremgår af specialiseringsprogrammet.
Deltagelse i andre forskningsmiljøer
Ph.d.-studerende skal deltage i aktive forskningsmiljøer, herunder ved ophold på andre, primært udenlandske, forskningsinstitutioner, private forskningsvirksomheder m.v.. Bekendtgørelsen stiller ikke noget krav om et bestemt omfang af denne aktivitet, der kan tilgodeses på mange måder og må afpasses efter forskningsprojektets karakter. Hovedvejleder har et særligt ansvar for at den ph.d.-studerende får mulighed for at skabe kontakter til aktive forskere uden for Københavns Universitet. Udlandsophold er ikke et krav, men bør så vidt muligt tilstræbes.
Ophold ved en anden forskningsinstitution tilrettelægges således, at forskningsarbejde, kurser, vidensformidling osv. også kan gennemføres under opholdet. De aktiviteter, der gennemføres under ophold ved en anden forskningsinstitution, skal normalt være godkendt af hovedvejleder på forhånd.
Forskningsfrihed for ph.d.-studerende
Ph.d.-studerende er omfattet af de almindelige bestemmelser om videnskabelig integritet og forskningsfrihed i Universitetsloven, som gælder for videnskabeligt ansatte ved Københavns Universitet. For eksternt finansierede ph.d.-studerende sikres denne forskningsfrihed formelt gennem indgåelsen af en kontrakt, som underskrives af den bevilgende institution, instituttet og den ph.d.-studerende. Dette er en del af Det Samfundsvidenskabelige Fakultets standardkontrakt for eksternt finansierede ph.d.-studerende.
Afvigelse fra ovennævnte, det vil sige begrænsninger i offentliggørelse af forskningsresultater med videre, skal fremgå af kontrakten, og vil ved forelæggelsen af kontraktudkastet kun rent undtagelsesvist blive godkendt.
Alle ph.d.-studerende skal som en del af ph.d.-uddannelsen opnå erfaring med undervisningsvirksomhed eller anden form for vidensformidling, der så vidt muligt er relateret til den studerendes ph.d.-projekt.
Dette krav til ph.d.-uddannelsens indhold er ikke omfangsbestemt i bekendtgørelsen og må ikke forveksles med ansatte ph.d.-stipendiaters overenskomstmæssigt fastsatte arbejdsforpligtelse, der ofte udmøntes i undervisningsopgaver. For disse ph.d.-studerendes vedkommende er det naturligt at godkende undervisning, varetaget som arbejdsforpligtelse, som opnået erfaring med undervisningsvirksomhed, men kravet om undervisningsvirksomhed og vidensformidling gælder alle ph.d.-studerende og bør omfangsmæssigt kun udgøre en begrænset del af det samlede uddannelsesindhold.
Københavns Universitet er ifølge ph.d.-bekendtgørelsen forpligtet til at tilbyde alle ph.d.-studerende et formidlingskursus samt vejledning i undervisning (jævnfør Ph.d.-bekendtgørelsens § 8, stk. 3 og 4).
Ph.d.-uddannelsen foregår under vejledning. Den ph.d.-studerende har ret til at få vejledning og pligt til at modtage vejledning (Ph.d.-bekendtgørelsens §8, stk. 1-6). Alle ph.d.-studerende skal derfor under hele ph.d.-studiet have en hovedvejleder. Hovedvejlederen har ansvaret for den samlede ph.d.-uddannelse, som planlægges sammen med den ph.d.-studerende. Vedkommende har i den forbindelse en række særlige forpligtelser, der er nærmere omtalt i afsnittet om ph.d-planen. Der kan tilknyttes yderligere vejledere til studieforløbet. Disse skal være kvalificeret inden for det relevante fagområde. Hovedvejlederen udpeges i forbindelse med indskrivningen.
Hovedvejleder skal være en person, der i en årrække på videnskabeligt plan aktivt har beskæftiget sig med forskning, og som er på mindst lektor- eller seniorforskerniveau. Hovedvejleder skal være forsker inden for fagområdet, være ansat ved det pågældende fakultet og have kendskab til ph.d.-uddannelsen.
Hovedvejleder og supplerende vejledere udpeges af fakultetets ph.d.-skoleleder efter indstilling fra den pågældendes leder (normalt institutlederen). Den ph.d.-studerende kan pege på mulige vejledere, men den endelige afgørelse træffes af ph.d.-skolelederen.
Ph.d.-studerende, hvis forskningsprojekt i overvejende grad foregår ved en anden institution eller virksomhed end universitetet bør tillige have en vejleder der.
Den ph.d.-studerende kan søge om vejlederskift. En ansøgning om vejlederskift skal være skriftlig og begrundet. Det er ph.d.-skolelederen, der, efter konsultation med den relevante institutleder, træffer beslutning om vejlederskift. Vejleder skal høres ved vejlederskift. Ph.d.-skolelederen kan i særlige tilfælde udskifte hovedvejleder, uden der foreligger en ansøgning herom fra den ph.d.-studerende.
Vejledning i forbindelse med stipendier finansieret af Rådet for Teknologi og Innovation
Ph.d.-studerende med stipendium, finansieret af Rådet for Teknologi og Innovation (erhvervsPhD-studerende), skal udover hovedvejlederen have en vejleder, der er tilknyttet den virksomhed, hvor den ph.d.-studerende er ansat (Ph.d.-bekendtgørelsens § 26, stk. 1). Denne vejleder udpeges af ph.d.-skolelederen i samråd med virksomheden. Denne vejleder skal være forskningsmæssigt kvalificeret inden for det relevante fagområde. Se endvidere vejledning for ErhvervsPhD-ordningen her.
Alle ph.d.-studerende ved Københavns Universitet skal senest 3 måneder efter at ph.d.-uddannelsen er påbegyndt have godkendt en ph.d.-plan. Dette gælder også ph.d.-studerende, som har påbegyndt ph.d.-uddannelsen i tilknytning til kandidatuddannelsesforløbet.
Ph.d.-planen skal som minimum indeholde:
-
Tidsplan
-
Aftale om vejledningens form
-
Plan for ph.d.-projeketet
-
Plan for ph.d.-kurser
-
Plan for deltagelse i aktive forskermiljøer
-
Plan for undervisningsvirksomhed eller anden form for videnformidling
-
Eventuelle aftaler om immaterielle rettigheder
-
En finansieringsplan (budget)
I forbindelse med indgåelse af aftalen om vejledningens omfang og form skal der ske en gensidig forventningsafstemning mellem ph.d.-studerende og vejleder(e).
Det er hovedvejleders ansvar at ph.d.-planen udarbejdes og vedligeholdes. Ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er det dog i praksis den ph.d.-studerende som, i samråd med hovedvejleder, står for vedligeholdelsen og ajourføringen af ph.d.-planen under forløbet. Planen skal være skriftlig og underskrives af vejleder og den ph.d.-studerende samt godkendes af ph.d.-skolelederen. Selvom hovedaktørerne er den ph.d.-studerende selv og hovedvejlederen, kan ph.d.-programlederen som ansvarlig for forskeruddannelsen på instituttet også i særlige situationer spille en vigtig rolle. Planen skal fungere som projektstyringsværktøj under hele ph.d.-uddannelsen, og have en sådan detaljeringsgrad og karakter, at den kan danne grundlag for de halvårlige evalueringer, der løbende udarbejdes under forløbet. Planen er dynamisk og skal løbende ajourføres ved større ændringer af projektet. Det kan dreje sig om ændringer som følge af ophold ved andre forskningsmiljøer/institutioner, orlov eller andet. Ændringer i ph.d.-planen skal godkendes af hovedvejleder.
Den ph.d.-studerende bør oploade den individuelle studieplan til sit grupperum på KUnet sammen med selvalueringsrapporter og det kumulative procesevalueringsskema.
Krav om evaluering af studieforløbet
Den ph.d.-studerende skal under studiet løbende evalueres på, om han/hun følger og lever op til den individuelle ph.d.-plan. Universitetet foretager evalueringen på baggrund af en udtalelse fra hovedvejlederen, der, efter drøftelser med den ph.d.-studerende, enten skal bekræfte at arbejdet skrider tilfredsstillende frem, eller skriftligt redegøre for eventuelle nødvendige justeringer. Universitetet skal fuldt ud tage hensyn til dokumenteret sygdom, barselsperioder eller godkendt orlov.
Løbende evaluering af ph.d.-forløb ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet foretages der evaluering af alle indskrevne ph.d.-studerende i løbet af ph.d.-studieforløbet. Evalueringerne sker som følger:
For 5+3 ph.d.-studerende skal evalueringen ske, når personen har været indskrevet 10 måneder 22 måneder og 30 måneder.
For 4+4 ph.d.-studerende skal evalueringen ske, når personen har været indskrevet 10 måneder 22 måneder 34 måneder og 42 måneder.
For 3+5 ph.d.-studerende skal evalueringen ske, når personen har været indskrevet 10 måneder 22 måneder 34 måneder 46 måneder og 54 måneder.
Påmindelsen om at evalueringen skal laves vil blive sendt til den enkelte ph.d.-studerende fra Fakultetssekretariatet. Der vil blive taget højde for ikke-studieaktive perioder i forbindelse med for eksempel barsel, længerevarende sygdom og orlov.
Selve evalueringen skal baseres på et vejledermøde og evalueringsskemaet, som udfyldes og underskrives efter mødet, og procesevalueringsskemaet, hvor den ph.d.-studerende løbende noterer alle sine aktiviteter.
Efter vejledermødet, og når evalueringsskemaet er underskrevet af den ph.d.-studerende, vejleder og ph.d.-programleder, sendes evalueringsskemaet til Fakultetssekretariatet. Yderligere oplysninger om de løbende evalueringer samt skema til brug for evalueringerne kan findes på KUnet. Samme sted findes en vejledning til oprettelse af grupperum.
Pligtarbejdet kan bestå i undervisning af bachelor- og kandidatstuderende, arbejde som videnskabelig assistent, assistance ved opgaveretning eller tilsvarende opgaver.
Ph.d.-studerende ansat i henhold til ph.d.-overenskomsten
Pligtarbejdet, som kan være på op til sammenlagt 840 timer for hele det treårige forløb, er lagt ind som en del af arbejdsforpligtelsen og aflønningen af den ph.d.-studerende. Der er mulighed for at søge om at få nedsat arbejdsforpligtelsen, men dette indebærer en tilsvarende reduktion i lønnen (jf. 'Cirkulære om protokollat til overenskomst for akademikere i staten om ph.d.-stipendiater').
En lønnet ph.d.-stipendiat kan ikke samtidig virke som ekstern lektor eller undervisningsassistent.
Link til Overenskomst for akademikere i staten, bilag 5, 5a, 5b
Ph.d.-studerende med SU-stipendium
Ph.d.-studerende, der er indskrevet på 4+4 ordningen, og som derfor har et stipendium i henhold til SU-loven, skal de to første år have tilbudt minimum 150 timers lønnet arbejde hvert år.
Link til Overenskomst for akademikere i staten, se bilag 5b.
Det er obligatorisk at foretage et miljøskift i løbet af ph.d.-studiet, og gerne til et forskningsmiljø i udlandet. I den forbindelse melder der sig en række praktiske spørgsmål om alt lige fra skatteforhold til sygeforsikring, opholdstilladelse og meget andet. Det er vigtigt at planlægge sit ophold i god tid, da der er mange ting som skal bringes i orden.
Følgende amerikanske database giver en godt overblik over ph.d.-programmer som tilbydes i hele USA.
International Staff Mobility
Københavns Universitet har en enhed, International Staff Mobility, som arbejder med disse spørgsmål. International Staff Mobility holder jævnligt forskellige informationsmøder om blandt andet de praktiske spørgsmål som ph.d.-studerende har i forbindelse med udlandsophold. Der er samlet information på deres hjemmeside, hvor du kan få et overblik over de ting du skal være opmærksom på, når du skal på udlandsophold: