Bedømmelse af de studerende
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har en række procedurer, til kvalitetssikring af bedømmelsen af de studerende.
Uddannelsernes prøveformer udprøver de faglige mål for hvert fag. De faglige mål fremgår af kursusbeskrivelsen. Formålet med eksamen er at dokumentere, i hvilken grad de studerende opfylder mål og krav, der er fastsat for faget og uddannelsen.
Uddannelserne har en stor variation i prøveformer, der alle er valgt under hensyntagen til hvilken eksamensform, der bedst kan understøtte de studerendes læring og give bedst mulighed for at udprøve målopfyldelsen.
Fakultetet offentliggør studieordningerne, de kan ses her.
Eksamensregler og eksamensprocedurer målrettet de studerende ligger på intranettet (KUnet), således at de studerende kan informere sig om deres rettigheder, og universitetet kan forudsætte, at de studerende sætter sig ind i reglerne.
Fakultetets procedurer på området kan overordnet samles under tre overskrifter:
- Regler om eksamenssnyd og plagiering
- Procedure for eksamensklager og anker
- Procedure ved mistanke om eksamenssnyd
Derudover understøttes kvalitetssikringen af bedømmelsen af de studerende af:
1) Procedure for studieordninger og kursusbeskrivelser
En procedure for udarbejdelse, godkendelse og monitorering af studieordninger, der sikrer samspil mellem læringsmål og udprøvning.
2) Procedure for inddragelse af censorformandskaber
På Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er der fastlagt en procedure for inddragelse af censorformandskabet, der sikrer brug af censorernes rådgivning om prøvesystemet, herunder dets form og indhold, og om det fungerer efter sit formål og i overensstemmelse med uddannelsens/det centrale fags og undervisningens mål.
Ansvar
Ansvaret for afviklingen af eksaminer på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, herunder ansvaret for at disse afholdes i overensstemmelse med gældende regler og studieordninger, ligger hos studieleder, studienævn samt de pågældende eksaminatorer og censorer.
Dekanen er øverst ansvarlig for procedurerne for kvalitetssikring af studieordninger og for inddragelse af censorformandsskaber og har også det øverste ansvar for at sikre kvaliteten i procedurer vedrørende bedømmelse af studerende.