Læringsressourcer og støtte til de studerende
På Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er der fokus på, at der er tilstrækkelige ressourcer til at støtte de studerendes læring. Det er vigtigt, at vi på fakultetet stiller gode rammer til rådighed for læring og studiemiljø.
Københavns Universitets Værdigrundlag for uddannelseskvalitet og kvalitetskultur danner rammen om sikringen af læringsressourcer og støtte til de studerende.
Rammerne
Dekanen har ansvaret for at sikre gode rammer for læring og studiemiljø. Rammerne kan inddeles i tre grupper:
- De fysiske omgivelser
- Information og vejledning til de studerende
- Kontakt mellem studerende, undervisere og forskere
De fysiske omgivelser
Uddannelsens fysiske omgivelser omfatter:
- undervisningslokaler
- grupperum
- specialearbejdspladser
- læsepladser
- arbejdspladser med computere
- hjemstavnslokaler
- foreningslokaler
- lokaler til sociale aktiviteter
- kantine
- bibliotek
- udendørsarealer
- Læs om fakultetets arbejde med at understøtte de studerende læring, studieliv og de fysiske rammer
- Læs om hvordan de studerende inddrages i dette arbejde her.
Ansvarlig
Dekanatet er ansvarlige for de fysiske rammer på campus. Driftsafdelingen og KU-IT er centrale understøttende enheder.
Information, vejledning og administrativ servicering
En vigtig del af støtten til de studerende er information og vejledning. Det drejer sig om hjælp og støtte lige fra basal information via intranettet og hjemmeside, til vejledning til de studerende også på engelsk. De studerende skal have den information de har brug for, det skal være nemt for dem at finde informationen og den skal være let at forstå.
De studerende skal have mulighed for studievejledning og karrierevejledning, herunder vejledning om at rejse ud og vejledning til de internationale studerende.
Studiestarts programmet bruges også til at sikre at de studerende modtager den information de har brug, så deres forudsætninger fra starten er gode for at falde til på studiet.
Den administrative servicering af de studerende skal være grundig og fungere effektivt, eksempelvis på de administrative områder som optagelse, merit- og dispensations ansøgning, eksamensbeviser og karakterresultater.
- Læs om vejledning i forbindelse med funktionsnedsættelse eller specialpædagogisk støtte her.
- Læs om de pædagogiske konsulenters tilbud til studerende her.
Ansvarlig
Dekanatet er overordnet ansvarlig for information, vejledning og administrativ servicering af de studerende. Studiechefen leder informations- og vejledningsopgaverne og serviceringen af de studerende på fakultetet.
Kontakt mellem studerende og undervisere/forskere
Forskningskontakt
Gennem de planlagte undervisningsaktiviteter mødes de studerende og underviserne. Alle fastansatte undervisere forsker ved siden af deres undervisning – forskning der ligger inden for det fagområde, som de også underviser i. De studerende bliver således gennem undervisningen introduceret til relevante forskningsområder. Studielederne har ansvaret for at sikre de planlagte undervisningsaktiviteter bringer de studerende i kontakt med den relevante forskning.
- Læse mere om sikring af forskningsbaseret undervisning og af studerendes forskningskontakt i politik for anvendelse og kompetenceudvikling af ViP og DViP.
- Læs fakultetets Procedure for uddannelsesevaluering her.
Ud over de planlagte systematisk afholdte undervisningsaktiviteter (ECTS-givende), foregår der også aktiviteter af faglig og/eller social karakter af mere spontan og ad hoc præget karakter. Fakultetet ønsker at skabe muligheder for at vores studerende og undervisere og forskere mødes med hinanden og på tværs og også gerne uden for undervisningssituationen. Og at de internationale studerende og internationale undervisere og forskere mødes på kryds og tværs med vores danske studerende og forskere. Vi understøtter et internationalt studiemiljø og at de studerende har tæt kontakt til forskningsmiljøerne. Vi understøtter det bl.a. igennem, arrangementer af faglig og social karakter, hvor undervisere og studerende har mulighed for at mødes også på tværs af fag eller nationalitet.
Studiestart er et område der i høj grad er formaliseret, andre initiativer kommer fra de studerende og fra underviserne og har mere spontan karakter, disse initiativer er meget vigtige og understøttes af institutleder (hvis det er et lokalt initiativ) eller dekanatet (hvis det er et tværinstitutionelt initiativ).
Det forventes af undervisere og studerende ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet at de indgår i dialoger og ideudvikler med hinanden på kryds og tværs.
Ansvarlig
Det er dekanatets ansvar at understøtte muligheder for at mødes på tværs. Institutlederne er ansvarlige for at understøtte muligheder for at mødes på tværs internt på deres institut.
Evaluering af studiemiljø
Som styringsværktøj gennemføres systematiske undervisningsmiljøvurderinger på KU, læs om undervisningsmiljøvurderingerne her.
Ansvarlig
Dekanen er ansvarlig for at der følges op på undervisningsmiljøvurderingerne. SAMF-Uddannelse er den administrative understøttende enhed i forhold til evaluering af studiemiljø.