Kvalitetssikring af studie- og karrierevejledning

Formålet

Formålet med denne procedure er at sikre en velfungerende studie- og karrierevejledning, der hjælper de studerende bedst muligt. Vejledningsarbejdet kvalitetssikres løbende og systematisk, og fakultetets indsats tilpasses og målrettes løbende.

Baggrundspapir:

KU's Retningslinjer for kvalitetssikring af for studie- og karrierevejledning.

Proces

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet sikrer kvaliteten på studie- og karrierevejledningsområdet ved:

  • Kun at have uddannede studievejledere.
  • At udarbejde kortfattede handleplaner for indsatsområder, der tager højde for fakultetets målsætninger, studiemiljøundersøgelsen og KU’s vejledningsstrategi.
  • At gennemføre systematisk evaluering af alle uddannelsesrettet og kollektive arrangementer udbudt af Vejledningen.
  • At registrere alle henvendelser i studievejledninn og efterfølgende lade disse få indflydelse på studievejledningens tilgængelighed og kompetenceområde. 
  • At have særlig fokus på kvaliteten af den vejledning som udføres på særlige centrale områder.
  • Fakultetet har via aftagerpanelerne branchekontakt. Studieleder formidler viden og erfaringer fra branchekontakten til studienævnene og studievejledningen.
  • Studievejledningen er repræsenteret på studienævnsmøder, som videns- og ressourceperson og bidrager med viden om de studerende i kvalificeringen af studienævnenes arbejde med uddannelserne og de studerendes trivsel.

Fakultetets fastsatte standarder for studie- og karrierevejledning kan ses her.

Ansvar

Prodekanen for uddannelse er overordnet ansvarlig for studie- og karrierevejledningen på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, den understøttende enhed er SAMF uddannelse.

Afrapportering

Fakultetet afrapporterer hvert 3. år (2017, 2020 osv.) til rektor på fakultetets arbejde med studie- og karrierevejledning. Afrapporteringen indgår i fakultetets årlige afrapportering på kvalitetssikringssystemet. Jf. ”Retningslinjer for afrapportering af fakulteternes kvalitetssikring af uddannelser til universitetets ledelse”. Dekanen godkender afrapporteringen inden den sendes til universitetets ledelse.

Der afrapporteres internt på fakultetet til dekanen årligt på status på handleplanerne for indsatsområderne på vejledningsområdet. Afrapporteringen udarbejdes af den daglige leder af vejledningsenheden.