Undervisernes kompetenceudvikling
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har fokus på didaktik og pædagogik i undervisningen, og understøtter målet om at udvikle undervisningens kvalitet med en række tiltag. Herunder at alle VIP, der underviser, er forpligtede til at engagere sig i kompetenceudvikling, blandt andet gennem deltagelse i undervisningsrelateret efter- og videreuddannelse. Alle fakultetets undervisere har mulighed for individuel supervision eller vejledning med fakultetets pædagogiske konsulenter.
Professorer og lektorer
Alle undervisere, der fastansættes som professorer og lektorer, rekrutteres på baggrund af dokumenterede undervisningskvalifikationer, jf. Det Samfundsvidenskabelige Fakultets procedurer. Fakultetets ledelse har ansvar for at underviserne løbende kompetenceudvikles inden for undervisning. Det sker bl.a. gennem:
- Løbende opdatering af Undervisningsportfolio
- Den årlige medarbejderudviklingssamtale (læs mere om denne på KUnet, dette kræver log-in)
- Efteruddannelse
- Projekter og aktiviteter, der inddrager grupper af undervisere
Alle fastansatte professorer og lektorer på hele KU skal minimum hvert 3. år gennemføre en dokumenterbar pædagogisk kompetenceudviklingsaktivitet.
Nye ph.d.-vejledere, det vil sige for vejledere, der har påbegyndt deres første ph.d.-vejledning i 2010 eller senere, samt ph.d.-vejledere der ikke har vejledt ph.d.-studerende i en periode på mindst tre år, men har påbegyndt et nyt forløb i 2010 eller senere, skal deltage i et obligatorisk 2-dageskursus om ph.d.-vejledning.
Adjunkter/postdocs
Universitetet har fælles retningslinjer for universitetspædagogikum for universitetets adjunkter, som skal sikre, at adjunkterne bliver kvalificerede til at varetage de forskelligartede undervisningsopgaver med størst muligt læringsudbytte for de studerende.
Reglerne på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet om ansvar og rammer for universitetspædagogikum betyder, at adjunkter har både ret og pligt til at deltage i universitetspædagogikum. Nogle postdocs med mere begrænset undervisningsforpligtigelse deltager også i universitetspædagogikum.
Læs Det Samfundsvidenskabelige Fakultets regler for universitetspædagogikum her.
Ph.d.-studerende
Langt de fleste ph.d.-studerende underviser på et eller flere kurser i løbet af deres ansættelse. Det kan både være selvstændig varetagelse af et kursus, der er knyttet til deres forskningsprojekt og varetagelse af dele af undervisning på et kursus, hvor en anden (mere erfaren) underviser er kursusleder. Alle nye ph.d.-studerende med undervisnings- eller vejledningsopgaver skal deltage i et 3-dageskursus i undervisningspædagogik og vejledningspædagogik særligt målrettet ph.d.-studerende, som udbydes af fakultetets pædagogiske konsulenter to gange om året.
Eksterne lektorer og undervisningsassistenter
Ved ansættelse tilbydes alle D-VIP et to dages kursus i undervisningspædagogik (i august og januar). Der er også introduktionsmøder om brugen af Københavns Universitets e-læringssystem Absalon udbudt af fakultetets pædagogiske konsulenter.
Hjælpelærere
De fleste bacheloruddannelser på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet anvender hjælpelærere til at varetage øvelseshold med videre. Fakultetets pædagogiske konsulenter tilbyder før hvert semester (august og januar) et to-dageskursus i undervisningspædagogik, som mange hjælpelærere deltager i. På nogle fag er dette kursus obligatorisk for at kunne virke som hjælpelærere.
Specifikke indsatser
Institutterne gennemfører kontinuerligt en række projekter, seminarer, kurser mv., der har til hensigt at udvikle kvaliteten af undervisningen.
Fakultetets pædagogiske konsulenter er løbende i dialog med underviserne om udvikling af undervisning og kurser. Det sker på kurser, i individuelle samtaler, i arbejdsgrupper, på temadage og ved længere forløb alt efter, hvad der er mest hensigtsmæssigt. Eksempler på emner er undervisningspædagogik, supervision, vejledningspædagogik, studiestart, forskningsbaseret undervisning, eksamen og e-learning.
Sprogkompetencer
Københavns Universitets Center for Internationalisering og Parallelsprogligheds kerneaktiviteterne er at gennemføre forskningsbaserede sprogkurser i engelsk og dansk, der er skræddersyede til de forskellige behov på universitetet. Da et stigende antal kurser udbydes på engelsk på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, har mange undervisere deltaget i disse kurser om undervisning på engelsk.
Ansvar
Institutlederen har i samarbejde med studieleder ansvaret, for at de fastansatte underviseres kompetencer løbende udvikles. Studieleder har ansvaret for D-VIP'ernes og hjælpelærernes kompetenceudvikling. Det er studieleders ansvar at nye undervisere og deltidsansatte introduceres til undervisningsopgaven. Dekanen har det overordnet ansvar og afrapporterer hvert tredje år til rektor om den pædagogiske kompetenceudvikling.