Ansvar og organisering af kvalitetssikringsarbejdet

Fakultetets tværgående koordinering

Fakultetets tværgående koordinering af kvalitetssikringsarbejdet sker i følgende fakultetsfora:

Fakultetets politik for kvalitetssikring af uddannelser og retningslinjer på kvalitetssikringsområdet udvikles i Studielederforum og godkendes af dekanen. Monitorering og opfølgning på implementering af politik, retningslinjer og procedurer på uddannelsesområdet sker ligeledes her.

Udfoldelse og realisering af kvalitetssikringsarbejdet finder sted i uddannelsesmiljøerne på institutterne gennem studielederen, studienævn og studieadministration og i undervisernes konkrete aktiviteter på uddannelserne i dialog med de studerende.

Fakultetets uddannelser

På Institut for Antropologi udbydes:

På Institut for Psykologi udbydes:

På Sociologisk Institut udbydes:

På Institut for Statskundskab udbydes:

På Økonomisk Institut udbydes:

Økonomisk Institut og Institut for Antropologi udbyder i samarbejde med Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet:

Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS) udbyder:

Ansvar

Ansvarsfordelingen står beskrevet nedenfor. Dette kan suppleres af:

Dekanen

Dekanen har det overordnede ansvar for Det Samfundsvidenskabelige Fakultets uddannelser, herunder kvalitetssikring af disse. Det er dekanens overordnede ansvar at uddelegere opgaver i forbindelse med sikring og udvikling af uddannelseskvalitet til de enheder og personer, der ud fra en samlet betragtning er bedst egnede til at varetage opgaverne.

Dekanen har ansvar for, at der til enhver tid findes opdaterede procedurebeskrivelser og/eller andre relevante dokumenter for de enkelte delområder, samt at relevante personer og/eller instanser på institutterne og i Fakultetssekretariatet inddrages i forslag til samt informeres om tilføjelse af eller væsentlige ændringer i sådanne dokumenter.

Dekan er ansvarligt for:

  • sikring af sammenhæng mellem forskning og uddannelse samt myndighedsbetjening
  • kvaliteten af uddannelse, undervisning samt myndighedsbetjening
  • tværgående kvalitetsudvikling af fakultetets uddannelse og forskning samt myndighedsbetjening

Dekanen ansætter alle fastansatte videnskabelige medarbejdere. Prodekanen for uddannelse hjælper og rådgiver dekanen indenfor uddannelsesområdet.

Institutleder

Institutlederen sikrer kvalitet og sammenhæng i instituttets forskning, uddannelse og undervisning herunder udvikling af forsknings- og uddannelsesmiljøet. Institutlederen varetager den daglige ledelse af instituttet og er ansvarlig for prioriteringen og fordelingen af ressourcer på instituttet. Institutleder er over for dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og rektor ansvarlig for, at det ledes i overensstemmelse med den/de til enhver tid gældende lovgivning og regler, samt i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer og konkrete beslutninger, som rektor og dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet træffer.

Institutleder har personaleansvaret for alle VIP på instituttet, også studieleder. Institutleder er ansvarlig for de fastansatte underviseres faglige og pædagogiske kompetenceudvikling og afholdelse af MUS (medarbejderudviklingssamtaler).

Institutlederen skal med inddragelse af studienævn og studieleder følge op på evaluering af uddannelse og undervisning.

Kandidatuddannelsen i social datavidenskab er ikke forankret på ét institut, men på et center. Institutlederens opgaver og ansvar varetages her af lederen af SODAS (Copenhagen Center for Social Data Science). 

Studieleder

Studieleder er faglig leder af en eller flere uddannelser og er ansvarlig for kvaliteten af disse. Studielederne er inddraget i alt kvalitetssikringsarbejdet på uddannelserne.

Studieleder referer til prodekanen for uddannelse i overordnede uddannelsesmæssige spørgsmål. I øvrige spørgsmål referer studieleder til institutleder på det institut, hvor denne er ansat. Studielederen for Global Development indgår i et særligt udvalg sammen med de to institutledere for henholdsvis Institut for Antropologi og Økonomisk Institut. Flere studieledere er ledere af mere end en uddannelse. Aftagerpanelet virker som sparringspartner for institutleder og studieleder.

Studielederen varetager sine opgaver efter bemyndigelse fra dekanen. Studielederen har til opgave i samarbejde med studienævnet at forestå tilrettelæggelsen af uddannelsen, undervisningen og af prøver og anden bedømmelse, der indgår i eksamen. Studieleder har ansvaret for at udvikle uddannelsen og undervisningen i overensstemmelse med Københavns Universitets generelle politik for uddannelserne samt på baggrund af den nyeste forskning inden for uddannelsens område samt udviklingen på arbejdsmarkedet, for til stadighed at sikre kvaliteten og bidrage til sammenhængen mellem forskning og uddannelse.