Indflydelse på studiemiljø og læringsressourcer
På Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har de studerende indflydelse på studiemiljø og læringsressourcer. De studerende inddrages i arbejdet med sikring af et godt studiemiljø og gode læringsressourcer.
Som studerende kan du læse mere om dine muligheder for indflydelse på dit studiemiljø og læringsressourcer på KUnet under punktet Studieliv (kræver log on).
De studerende inddrages i arbejdet med at sikre et godt studiemiljø og gode læringsressourcer gennem:
- Undervisningsevaluering
- Studieundersøgelsen
De studerende inddrages også systematisk i arbejdet gennem deres repræsentation i følgende råd og udvalg:
- Dekanatets dialogforum med studerende
- Akademisk Råd
- Studienævn
Se organisationsdiagram for studenterorganisationer på fakultetet.
Undervisningsevalueringer
Undervisningsevalueringens formål er at sikre undervisere, studienævn og ledelse viden om udbyttet af de kurser, der indgår på uddannelsen. Undervisningsevalueringerne bruges til at forbedre undervisningen og sikre de studerende gode vilkår for læring. Læs mere her.
Studiemiljøundersøgelsen
De studerendes trivsel og fysiske studiemiljø vurderes gennem studiemiljøundersøgelsen, der gennemføres på tværs af KU. På baggrund af undersøgelsen udarbejdes en rapport og en handleplan for hvert fakultet. Handleplanen beskriver hvilke initiativer, fakultetet vil iværksætte for at forbedre studiemiljøet på fakultetet. Desuden indgår rapporterne også i den lovpligtige undersøgelse af studiemiljøet.
Læs mere om Københavns Universitets studiemiljøundersøgelse her.
Studienævn
Studienævnet består af lige mange undervisere og studerende. Studienævnene har til opgave at sikre tilrettelæggelse, gennemførelse og udvikling af uddannelse og undervisning. Læs mere her.
Dekanatets dialogforum for studerende
Formålet med dialogforummet er at skabe en dialog mellem Dekanatet og de studerende på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet omkring uddannelsespolitiske spørgsmål og studiemiljø. Læs mere her.
Akademisk Råd
Akademisk Råd har til opgave at rådgive dekanen om den interne fordeling af bevillinger, forskning, uddannelse og planer for videnudveksling; at indstille til bedømmelsesudvalg; og at tildele ph.d.-grader, doktorgrader og priser. Læs mere her.
Ansvar
Det er dekanens ansvar at sikre rammerne og mulighederne for studenterinddragelse på fakultetet. På de enkelte institutter er det institutlederens ansvar at sikre rammerne og mulighederne for, at de studerende kan få indflydelse på deres lokale studiemiljø.